Informacja o przekazywaniu danych z dnia 18.06.2002 r.

W związku z koniecznością przekazywania danych o badaniach technicznych pojazdów przez stacje kontroli pojazdów za pośrednictwem organów rejestrujących - wydziałów komunikacji, do Wojewódzkich Ewidencji Pojazdów (WEP), wynikającego z rozporządzenia MSWiA z dnia 19 września 2001 Dz.U. Nr 106 poz. 1166 § 4 pkt. 2 informuję, iż program komputerowy SKP 2002 wspomagający pracę kilkuset stacji kontroli pojazdów na terenie całego kraju, posiada kilka wariantów przekazywania danych do WEP za pomocą nośników magnetycznych lub drogą elektroniczną. Poniżej przedstawiam możliwości przekazywania danych wraz z sugestiami co do sposobu ich formatowania. Ustalenie odpowiedniego standardu przekazywanych danych ma istotne znaczenie przy współpracy wielu programów pochodzących od różnych producentów.

Wykaz możliwych sposobów przekazywania / transmisji danych ze stacji kontroli pojazdów do organów rejestrujących:

1) Raport z badań (drukowany) - osobiste dostarczenie do Wydziału Komunikacji. 

2) Rejestr z badań (w postaci pliku - gotowy do wydruku) - możliwość przekazywania pocztą elektroniczną. 

3) Plik tekstowy nie kodowany (w postaci pliku) - możliwość przekazywania pocztą elektroniczną. 

4) Plik tekstowy kodowany (w postaci pliku) - możliwość przekazywania pocztą elektroniczną.

Najbezpieczniejszą metodą, zalecaną z punktu widzenia bezpieczeństwa danych jest wariant 4. Opracowana przez producenta programu SKP 2002 metoda transmisji, mogłaby posłużyć jako przykład wzorcowego przekazywania danych. Pełne bezpieczeństwo danych w trakcie transmisji jak i w trakcie przechowywania plików na serwerze, zapewnia właściwy sposób kodowania danych. Dane ze stacji - przed wysłaniem ich na serwer WEP-TBD lub Wydziału Komunikacji - są kodowane w profesjonalny sposób uniemożliwiając odczytanie ich przez osoby niepowołane. Sposób kodowania danych, oparty na algorytmie stosowanym m.in. w bankowości internetowej, zapewnia całkowite utajnienie danych. W przypadku zastosowania tego rozwiązania, wskazane jest posiadanie przez podległe stacje kontroli pojazdów - dostępu do łączy internetowych. W wariancie kodowanego przekazywania danych wystarcza do tego celu linia telefoniczna. Nie zachodzi potrzeba korzystania z łączy dzierżawionych. Oczywiście przewidziano również możliwość skopiowania wymaganego pliku na dyskietkę FDD 1,44MB i przekazanie jej w sposób tradycyjny do odpowiedniej komórki w WEP-TBD lub Wydziale Komunikacji.

Ponadto podany sposób stwarza również możliwość przekazywania danych bezpośrednio np.: na serwer WEP-TBD oraz dla potrzeb Wydziału Komunikacji pocztą elektroniczną lub w postaci pliku na dyskietkę.

Sugerujemy wprowadzenie zaproponowanych metod do powszechnego stosowania, ze względu na bardzo prostą implementację w działających już na terenie kraju programach dla stacji kontroli pojazdów. Chcemy zwrócić Państwa uwagę na olbrzymie korzyści dla Wydziałów Komunikacji oraz oddziałów WEP-TBD, wynikające z wprowadzenia jednolitej na terenie całego kraju, metody przekazywania danych, a w szczególności:

- ograniczenie pracochłonności wprowadzania danych w sposób tradycyjny; 

- zminimalizowanie ilości pomyłek - nieuchronnych przy "ręcznym" przepisywaniu raportów (rejestrów); 

- szybsze przekazywanie danych; 

- uniknięcie kosztów dowozu odpowiednich dokumentów;

Ustanowienie odpowiednich standardów pomoże programistom przygotować oprogramowanie przed wejściem w życie projektowanych przepisów. Dotyczy to programów dla Stacji Kontroli Pojazdów jak i dla Wojewódzkich Ewidencji Pojazdów. Założenia te winny spełniać wszystkie obecne na rynku programy do przekazywania (przesyłania) danych. W związku z powyższym zachodzi również konieczność ustalenia jednolitego nazewnictwa przekazywanych plików. Proponowane rozwiązanie wygląda następująco:

- łączna długość nazw pliku to 16 znaków:

pierwsze 6 znaków to identyfikator SKP (np. el01, wgs01 itd., zakończonych odpowiednio: jednym znakiem "_" podkreślenia), następne 10 znaków to data utworzenia raportu, przykładowa nazwa pliku wyglądałaby więc następująco: "wgs01_2002_05_14.txt". Taki sposób oznaczania plików pozwoli na łatwą i przejrzystą archiwizację plików z danymi, jak również na ich kontrolę. Pozwala również na automatyczne wygenerowanie nazwy pliku przez każde oprogramowanie - bez obawy o jego powielenie.

Każdy program komputerowy obsługujący SKP powinien mieć możliwość zewnętrznego konfigurowania (w zależności od potrzeb) zawartości przesyłanego formatu pliku tekstowego. Pozwoli to na modyfikację przekazywanego zbioru danych zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów.

W programie SKP 2002, sposób transmisji rozwiązano w sposób następujący:

- w celu wybrania metody przekazania informacji należy po uruchomieniu programu:

1. w oknie <..dawno temu> zaznaczyć okres, za który chcemy przesłać dane i nacisnąć klawisz <START> 

2. nacisnąć klawisz <Transmisja> i wybrać odpowiednią metodę przekazywania (przesyłania) danych.

Wprowadzony format pliku tekstowego o stałych długościach pól, wygląda następująco:

- numer badania 6 znaków 

- rok badania 4 znaki (format 2002) 

- numer rejestracyjny 7 znaków 

- numer podwozia 20 znaków 

- numer silnika 42 znaki 

- datę badania technicznego 8 znaków (format - 20020101) 

- wyróżnik stacji 5 znaków (format - EL01, RLA01) 

- nr diagnosty 2 znaki (format - 01,02,03) 

- nr dowodu rejestracyjnego / pozwolenia czasowego 13 znaków 

- zatrzymanie dowodu rejestracyjnego 1 znak (format: T - zatrzymany, N - nie zatrzymany) 

- wynik badania 1 znak (format: P - pozytywny, W - warunkowy, N - negatywny, X - nie dotyczy) 

- rodzaj badania 3 znaki (format: O - okresowe, D - dodatkowe, P - pierwsze, np. OD lub OP) 

- nazwa urzędu, który wydał dowód rejestracyjny 50 znaków.

Program "INFOCEP - transmisja" - organy rejestrujące otrzymają bezpłatnie bezpośrednio od producenta oprogramowania SKP 2002, po złożeniu pisemnego zamówienia. W zamówieniu wymagane jest wskazanie osoby odpowiedzialnej za wdrożenie i przechowywanie odpowiednich kodów rozszyfrowujących.

Zwracamy się z prośbą o przesyłanie informacji odnośnie omawianego zagadnienia.      e-mail: biuro@sunrise-phu.com.pl