Szanowni Państwo W nawiązaniu do pisma z dnia 18.06.2002 r. postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania wynikające z obecnie oferowanej wersji oprogramowania dla stacji kontroli pojazdów, a w szczególności metody i sposobu przekazywania (przesyłania) danych i programu "INFOCEP - transmisja". PRZESYŁANIE DANYCH Protokół FTP zastosowany w programie SKP 2002 i "INFOCEP - transmisja" jest znacznie starszy niż stosowany w sieci WWW protokół HTTP, będąc obecnym w Internecie od samych jego początków (dokładniej - od 1971 roku). Obok poczty elektronicznej i Telnetu jest jedną z trzech podstawowych usług zaprojektowanych dla sieci ARPANet, poprzedniczki Internetu. Aby użytkownik mógł pobrać plik z komputera znajdującego się w Sieci, konieczne jest, by komputer ten posiadał zainstalowane oprogramowanie zdolne rozpoznawać i realizować tego typu żądania nadchodzące z Internetu. Maszyna spełniająca te warunki nazywana jest serwerem FTP. Użytkownik łączy się z serwerem FTP za pomocą łączy (telefonicznych, ISDN, dzierżawionych itd.). Program "INFOCEP - transmisja" zapewnia użycie takiego protokołu transmisji do przekazywania danych. Pełne bezpieczeństwo danych w trakcie transmisji jak i w trakcie przechowywania plików na serwerze FTP zapewnia właściwy sposób kodowania danych. Dane ze stacji - przed wysłaniem ich na serwer - są kodowane w profesjonalny sposób uniemożliwiając odczytanie ich przez osoby niepowołane. Sposób kodowania danych oparty na algorytmie stosowanym m.in. w bankowości internetowej, zapewnia całkowite utajnienie danych. Po stronie nadawczej, program "INFOCEP - transmisja", stanowi moduł uruchamiany bezpośrednio z programu SKP 2002. Po stronie odbiorczej jest to samodzielna aplikacja służąca do rozkodowania otrzymanych danych i odpowiedniego ich sformatowania. OPROGRAMOWANIE DLA SKP Programy użytkowane na stacjach kontroli pojazdów nie będą podlegały istniejącemu lub planowanemu ogólnokrajowemu systemowi informatycznemu. Jak w każdym tego typu przypadku, będą one musiały spełniać wymogi stawiane przez wydane rozporządzenia i przekazywać (przesyłać) dane. Sytuację tę można porównać do sytuacji na rynku kas fiskalnych. Aby utrzymać się na rynku - muszą spełniać określone ustawowo zadania. Nie ma zatem żadnej obawy o to, iż nasze oprogramowanie nie będzie mogło współpracować z ogólnokrajowym systemem informatycznym. Jedynym kryterium jest tu kompatybilność tego oprogramowania. W tym zakresie, programy: SKP 2002 i "INFOCEP - transmisja" są programami bardzo elastycznymi z nieograniczonymi możliwościami przesyłania danych. Jak z tego wynika - to w interesie twórców oprogramowania, jest zachowanie wymaganych parametrów. Nawiązując do wymienionych informacji i na podstawie obowiązujących przepisów, przy podejmowaniu decyzji w sprawie omawianego zagadnienia, należy pamiętać, że: - istniejący lub planowany system informatyczny jest lub będzie systemem działającym w strukturze przesyłania: CEPiK <-> Wojewódzkie Ewidencje Pojazdów i ewentualnie <-> wydziały komunikacji. Ze względu na wysoki stopień poufności danych gromadzonych przez CEPiK - nie jest przewidywane bezpośrednie przyłączanie do niego stacji kontroli pojazdów w celu korzystania z zawartych tam informacji. Z tego względu ich rola w systemie informatycznym ograniczy się tylko do przekazywania danych. - przedsiębiorcy wykonujący badania techniczne pojazdów są niezależnymi podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność na własny rachunek. Mogą zatem w swojej pracy wykorzystywać dowolne oprogramowanie. - zastosowany program musi spełniać wymagania obowiązujących ustaw i rozporządzeń w zakresie obowiązującym stacje kontroli pojazdów. - każdy program komputerowy obsługujący stacje kontroli pojazdów powinien mieć możliwość zewnętrznego konfigurowania (w zależności od potrzeb) przesyłanego formatu danych. Pozwoli to na modyfikację przekazywanego zbioru zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów. - najbezpieczniejszą metodą, zalecaną z punktu widzenia bezpieczeństwa przekazywanych danych jest ich kodowanie. - nigdzie nie stwierdzono konieczności atestowania oprogramowania w jakiejkolwiek instytucji. - decyzję, jak należy realizować wydane rozporządzenia w sprawie centralnej ewidencji pojazdów, podejmuje Wojewoda w terminie do dnia 31.12.2003 r. - organy rejestrujące odpowiedzialne za realizacje wyżej wymienionych zadań muszą przestrzegać obowiązujących ustaw i rozporządzeń w zakresie elektronicznego sposobu przekazywania danych ze stacji kontroli pojazdów.
W związku z powyższym, zwracam się do Państwa z prośbą o przekazanie informacji: - czy został wskazany przez wojewodę sposób realizowania rozporządzenia w sprawie centralnej ewidencji pojazdów? - czy otrzymaliście Państwo oficjalną, pisemną informację z Wojewódzkich Ewidencji Pojazdów odnośnie formatu plików tekstowych oraz metody ich przekazywania? Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą na bieżące dostosowywanie oprogramowania SKP 2002 do powstających standardów oraz do Waszych potrzeb i wymagań. e-mail: biuro@sunrise-phu.com.pl |