Informacja o podatku VAT |
Uprzejmie informuję, że z dniem 22
sierpnia 2005r wszedł w życie art. 1 pkt 20 oraz art. 4 i 5 ustawy
z dnia 21 kwietnia 2005r o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) nowelizującej
m.in.: -
ustawę o
podatku od towarów i usług, której tekst ogłoszony był w Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535, ze zmianą
opublikowaną w Dz. U. z 2005r Nr
14, poz. 113, -
ustawę
Prawo o ruchu drogowym (tekst
jedn. Dz. U. z 2005r Nr 108, poz. 908). Przepis ten wprowadza: dla stacji nowy rodzaj dodatkowego badania
technicznego, które przeprowadzać będą okręgowe stacje kontroli pojazdów.
Przedmiotem tego badania będzie stwierdzenie spełnienia przez pojazd
samochodowy wymagań technicznych określonych w art. 86, ust. 4 pkt
1 – 4 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług;
dla posiadacza pojazdu przestrzegania okresu zavity – dostarczenia w ciągu
14 dni po badaniu zaświadczenia do urzędu skarbowego. Tryb wykonywania ww. badania
dodatkowego został uregulowany rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 10 sierpnia 2005r zmieniającym rozporządzenie w
sprawie zakresu
i
sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów
stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz. 1303). Podstawowy
tekst rozporządzenia
w sprawie zakresu i sposobu
przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów
stosowanych przy tych badaniach ogłoszony był w Dz. U. z 2003r Nr 227,
poz. 2250, W znowelizowanym
rozporządzeniu MI sprecyzowano treść „Zaświadczenia o
przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu”, jakie diagnosta winien wydać
po wykonaniu przedmiotowego badania dodatkowego. Na podstawie ww. „Zaświadczenia”,
na wniosek właściciela, organ rejestrujący uzupełni dowód rejestracyjny
pojazdu o adnotację: „VAT-...” – wpisując właściwy punkt od 1 do 4
– w odniesieniu do pojazdów spełniających wymagania określone w art.
86 ust. 4 pkt 1 – 4 ustawy
o podatku
od
towarów i usług. Stanowi o tym rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2005r zmieniające rozporządzenie w
sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z
dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach Dodatkowe badanie techniczne pojazdu o
którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 6 ustawy Prawo
o ruchu drogowym ustanowiono
dla celów podatkowych i powinno być przeprowadzone przez stację kontroli pojazdów w terminie najbliższego obowiązkowego
okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku
od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
tj. do dnia 31 maja 2006r (patrz art. 5 tej ustawy). Podany
zakres badania dodatkowego w rozporządzeniu nie jest spełnieniem warunków
dodatkowych dla niektórych pojazdów określonych w ustawie i w rozporządzeniu
o warunkach technicznych. W zakresie dodatkowego badania technicznego
pojazdu, o którym tu mowa, w przepisach wykonawczych nie wymienia się, że
należy przeprowadzać je razem z okresowym badaniem oraz że okresowe badanie
techniczne ww. pojazdu należy przeprowadzać razem z dodatkowym badaniem. Diagnosta
w przypadku braku w dowodzie rejestracyjnym adnotacji „VAT-...”
nie powinien wykonywać ww. badania dodatkowego wbrew woli posiadacza
pojazdu, nawet jeśli samochód odpowiada cechom określonym w art. 86, ust. 4
pkt. 1 – 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Opłata za przedmiotowe dodatkowe
badanie techniczne wynosi 50,00 zł brutto, co wynika z rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 8 sierpnia 2005r zmieniającego rozporządzenie
w
sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów
oraz
przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. Nr 155, poz.
1302). Tekst podstawowy nowelizowanego rozporządzenia ogłoszony był w Dz. U.
z 2004r Nr 223, poz. 2261). Na marginesie zwracam uwagę, że
w przypadku samochodów ciężarowych zarejestrowanych po raz pierwszy przed
dniem 29 maja 1999r, które na mocy §8 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia (Dz. U. z 2003r Nr
32,poz. 262, z późn. zm.) dopuszczone były do ruchu bez przegrody oddzielającej
pomieszczenie do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej – wynik badania
dodatkowego w zakresie wymagań technicznych określonych w art. 86, ust. 4 pkt
1 i pkt 2 znowelizowanej ustawy
o podatku
od
towarów i usług – winien być negatywny. Również brak
przedmiotowej przegrody w samochodzie ciężarowym zarejestrowanym po ww. dacie
jest naruszeniem przywołanego przepisu – co dla diagnosty winno być w każdym
przypadku przesłanką dla uznania wyniku badania jako negatywny. Z
naciskiem podkreślam, że niespełnienie przez samochód ciężarowy wymagań
określonych w art. 86 ust. 4 ustawy
o podatku od towarów i usług nie skutkuje zmianą rodzaju pojazdu na
„samochód osobowy”. W dalszym ciągu obowiązuje norma prawna
dotycząca zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, zapisana w art.
66, ust. 4 pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Terminy [łac.], prawo
okresy, z których upływem następują określone skutki prawne; terminy mogą
być określone przez przepisy, przez organa państw. (np. sąd) lub przez
strony. W postępowaniu cywilnym terminy są wyznaczone przez ustawę
(ustawowe), przez sąd lub przewodniczącego sądu (sądowe); mają one
charakter zawity, tzn. uchybienie ich powoduje, że czynność procesowa jest
bezskuteczna; możliwe jest jednak przywrócenie terminu, jeśli przekroczenie
nastąpiło bez winy strony; terminy sądowe mogą być przez sąd przedłużone
lub skrócone, terminy ustawowe —
nie; terminy instrukcyjne są przewidziane dla czynności sądu. W postępowaniu
karnym terminy są zawite (np. termin do wnoszenia środków odwoławczych) i
instrukcyjne (wiążą tylko organy prowadzące postępowanie). Zawity Δ praw.
Termin, okres zawity «termin, okres, po którym nie można skutecznie
dokonać czynności prawnej» Źródło:
słownik języka polskiego
|