Tekst jednolity RMI z dn. 16.12.2003 r. |
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY z
dnia 16 grudnia 2003 r. w
sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz
wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz.
U. nr 227 poz. 2250 z późniejszymi zmianami (bez załączników). Na podstawie art. 81 ust.
10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. §
1.
Badania techniczne polegają na
sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w ustawie z
dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej “ustawą",
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.
U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262), zwanego dalej “rozporządzeniem o warunkach
technicznych", oraz w przepisach o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów. §
2. 1.
Badania techniczne dzieli się na: 1)
okresowe; 2)
pierwsze dotyczące: a)
pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o
przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, b)
taksówki osobowej, c)
pojazdu uprzywilejowanego, d)
pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą (przed rejestracją w
kraju), e)
nowego pojazdu wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki
rocznie; 3)
dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust.8 pkt 1 ustawy;
4)
dodatkowe - dotyczące pojazdu skierowanego na badanie techniczne przez starostę
w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji;
5)
dodatkowe - dotyczące pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub
wymiany dopuszczonych przez prawo elementów powodujących zmianę danych
zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym dotyczących w szczególności: a)
rodzaju, podrodzaju pojazdu, przeznaczenia, masy własnej, dopuszczalnej ładowności,
liczby miejsc, dopuszczalnej masy całkowitej po istotnej zmianie położenia środka
ciężkości pojazdu lub innej istotnej zmianie konstrukcyjnej, dopuszczalnej
masy całkowitej ciągniętej przyczepy, największego dopuszczalnego nacisku
osi po zmianie konstrukcyjnej powodującej istotną zmianę rozkładu nacisku na
osie pojazdu, b)
silnika; 6)
dodatkowe - dotyczące pojazdu, który ma być używany jako taksówka osobowa
lub bagażowa; 7)
dodatkowe - dotyczące pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego
zgodnie 8)
dodatkowe - dotyczące pojazdu, który ma być używany jako uprzywilejowany; 9)
dodatkowe - dotyczące pojazdu do nauki jazdy, pojazdu do przeprowadzania
egzaminu państwowego; 10)
dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy; 11)
dodatkowe - dotyczące pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady
uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych
konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu
drogowego. 2.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3-10, na wniosek właściciela pojazdu,
diagnosta wykonuje także badanie okresowe pojazdu z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
§
3. 1.
Zakres badania technicznego obejmuje, w odniesieniu do badania: 1)
okresowego - sprawdzenie i ocenę: a)
prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, zwłaszcza b)
spełniania warunków dodatkowych dla niektórych pojazdów określonych w
ustawie 2)
pierwszego, okresowego i dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w §
2 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 7: a)
zakres określony w pkt 1, b)
specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu i ocenie spełniania
odpowiednich wymagań technicznych dotyczących niektórych pojazdów, wynikających
z przepisów załącznika B do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego
przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia
30 września 1957 r. (Dz. U. 3)
pierwszego, okresowego i dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w §
2 ust. 1 pkt 2 lit. b i pkt 6: a)
zakres określony w pkt 1, b)
sprawdzenie i ocenę spełniania warunków dodatkowych określonych w § 24
rozporządzenia o warunkach technicznych; 4)
pierwszego, okresowego i dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w §
2 ust. 1 pkt 2 lit. c i pkt 8: a)
zakres określony w pkt 1, b)
sprawdzenie i ocenę spełniania warunków dodatkowych określonych w § 25-37
rozporządzenia o warunkach technicznych; 5)
pierwszego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. d i
e: a)
zakres określony w pkt 1, b)
zakres poszerzony o specjalistyczne badanie, o którym mowa w pkt 13 załącznika
nr 1 c)
sporządzenie dokumentu identyfikacyjnego; 6)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 lit a
i b ustawy - sprawdzenie i ocenę spełniania określonych warunków
technicznych, dotyczących usterek określonych w skierowaniu; 7)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 litery
c ustawy: b)
zakres poszerzony o specjalistyczne badanie, o którym mowa w pkt 11 załącznika
nr 1 do rozporządzenia; 8)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a: a)
zakres określony w pkt 1, b)
specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu i ocenie prawidłowości
dokonanych zmian z przepisami ustawy i rozporządzenia o warunkach technicznych,
w zakresie, o którym mowa w pkt 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia, c)
sporządzenie opisu i ocenę zmian oraz określenie nowych danych technicznych
pojazdu; 9)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b: a)
pomiar i ocenę emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin oraz ocenę
stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych wypadkach pomiar
poziomu hałasu zewnętrznego na postoju, b)
specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu i ocenie prawidłowości
dokonanych zmian z przepisami ustawy i rozporządzenia o warunkach technicznych,
w zakresie, o którym mowa w pkt 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia; 10)
dodatkowego i okresowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1
pkt 9: a)
zakres określony w pkt 1, b)
sprawdzenie i ocenę spełniania warunków dodatkowych, określonych w § 43
rozporządzenia o warunkach technicznych; 11)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4
ustawy: b)
zakres, o którym mowa w pkt 7, w przypadku kiedy dokonana naprawa wymaga
specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 12)
autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej
wynosi 100 km/h: a)
zakres określony w pkt 1, b)
specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu wymagań, o których mowa w
§ 23 rozporządzenia o warunkach technicznych, i sporządzenie zaświadczenia o
przeprowadzonym badaniu autobusu, którego prędkość na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h. 13)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 -
ustalenie danych określonych w skierowaniu przez starostę wykonanych w sposób
określony 14)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 11: zakres
specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia. 2.
Wykonanie dodatkowego badania technicznego nie wpływa na termin następnego
badania technicznego, określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, o ile nie
jest on sprzeczny z terminem określonym w ustawie do wykonania tego badania. 3.
Sposób obliczenia terminu wykonania następnego badania technicznego ustala się
zgodnie §
4. Okresowe
badanie techniczne polega na sprawdzeniu: 1)
zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym 2)
stanu technicznego ogumienia; 3)
prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych; 4)
stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców; 5)
prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych; 6)
prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego połączeń
oraz wielkości ruchu jałowego koła kierownicy; 7)
stanu technicznego zawieszenia; 8)
prawidłowości ustawienia i zamocowania kot jezdnych; 9)
stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia; 10)
stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych przypadkach - na
pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego na postoju; 11)
emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin; 12)
spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o
warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów. §
5.
Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego
pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 1
do rozporządzenia. §
6.
Sposób badania skuteczności i równomierności działania hamulców podczas
przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia. §
7.
Sposób oceny stanu technicznego układu wydechowego i pomiaru poziomu hałasu
zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz sposób kontroli stanu technicznego
sygnału dźwiękowego podczas przeprowadzania badania technicznego określa załącznik
nr 3 do rozporządzenia. §
8.Sposób
pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin podczas
przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia. §
9.Sposób
sprawdzania prawidłowości przystosowania pojazdu do zasilania gazem podczas
przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 5 do rozporządzenia. §
10.
Sposób ustalania nieznanych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania
badania technicznego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia. §
11. 1.
Stacje kontroli pojazdów oraz okręgowe stacje kontroli pojazdów, o których
mowa w art. 83 ust. 4 ustawy, zwane dalej “stacjami", prowadzą
rejestr badań technicznych pojazdów, zwany dalej “rejestrem", w
systemie informatycznym, w którym zamieszczają dane i informacje o wykonanych
badaniach technicznych i innych czynnościach związanych z dopuszczeniem
pojazdu do ruchu. Wzór rejestru badań technicznych pojazdów i innych czynności
określa załącznik nr 7 do rozporządzenia. 2.
Dane identyfikacyjne pojazdu zamieszcza się w rejestrze, o którym mowa w ust.
1, po porównaniu danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub
odpowiadającym mu dokumencie 3.
W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w
pojeździe 4.
W przypadku pojazdu niezarejestrowanego dane identyfikacyjne pojazdu zamieszcza
się w rejestrze na podstawie stanu faktycznego pojazdu. §
12.
1. W przypadku gdy wynik badania technicznego jest pozytywny, uprawniony
diagnosta zgodnie z art. 82 ustawy zamieszcza odpowiedni wpis w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu, a w przypadku pojazdu niezarejestrowanego wystawia zaświadczenie
o pozytywnym wyniku badania technicznego. 2.
W przypadku gdy wynik badania technicznego jest negatywny, uprawniony diagnosta
wystawia zaświadczenie o negatywnym wyniku badania technicznego i jeżeli: 1)
stwierdzone usterki nie stwarzają bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu drogowego lub środowiska, zamieszcza się je w zaświadczeniu z badania
technicznego i informuje właściciela pojazdu o konieczności wykonania badania
technicznego pojazdu po usunięciu usterek; 2)
stwierdzone usterki stwarzają bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu
drogowego 3.
W przypadkach określonych w ust. 2 pkt 2 zatrzymuje się dowód rejestracyjny i
w terminie trzech dni przesyła się go do właściwego organu rejestrującego,
który go wystawił, wraz z kopią zaświadczenia. 4.
W przypadkach określonych w art. 132 ustawy uprawniony diagnosta określa w zaświadczeniu 5.
Badanie techniczne polegające na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów
pojazdu, w których stwierdzono usterki, może być dokonane tylko w zakresie
ich usunięcia wyłącznie przez stację, która te usterki stwierdziła, w
okresie nie dłuższym niż 14 dni od dnia poprzedniego badania technicznego. W
innej stacji albo po upływie tego terminu przeprowadza się badanie okresowe i
dodatkowe, jeżeli są one wymagane. 6.
W przypadku wykonania przez stację innych czynności związanych z
dopuszczeniem pojazdu 7.
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu określa załącznik
nr 8 §
13.
1. W przypadku gdy pierwsze badanie techniczne dotyczy pojazdu przystosowanego
do zasilania gazem, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego
zamieszcza w zaświadczeniu 2.
W przypadku gdy pierwsze badanie techniczne dotyczy pojazdu zarejestrowanego po
raz pierwszy za granicą (przed rejestracją w kraju) lub nowego pojazdu nowego
typu wyprodukowanego 3.
W przypadku gdy dodatkowe badanie techniczne dotyczy pojazdu, o którym mowa w
§ 2 ust. 1 pkt 5 lit. a, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego
wystawia opis zmian dokonanych 4.
W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu z zamontowanym urządzeniem
technicznym podlegającym dozorowi technicznemu, uprawniony diagnosta dokonujący
badania technicznego pojazdu zamieszcza w rejestrze lub w zaświadczeniu z
badania technicznego wpis potwierdzający, że pojazd odpowiada warunkom
technicznym dozoru technicznego, z podaniem numeru i daty wydania protokołu
wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego."; 5.
W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu silnikowego, o którym mowa w
art. 71 ust. 4 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego
zamieszcza w zaświadczeniu §
14.
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym autobusu, którego
dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h,
określa załącznik nr 11 §
15.
Jeżeli badanie techniczne dotyczy pojazdu odpowiednio przystosowanego lub
wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych, dla których umowa (ADR) wymaga wystawienia “świadectwa
dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych",
uprawniony diagnosta dokonujący badania technicznego wystawia zaświadczenie § 16. Jeżeli badanie techniczne przeprowadzone na wniosek właściciela pojazdu dotyczy pojazdu wymienionego w art. 132 ust. 5 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego wystawia zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu. §
17. Na wniosek właściciela pojazdu stacja wydaje duplikat dokumentów związanych
z badaniem technicznym dotyczącym pojazdu. §
18.
1. Wpisy w dokumentach, o których mowa w rozporządzeniu, powinny być
potwierdzone odpowiednio pieczątką stacji, datą, podpisem uprawnionego
diagnosty dokonującego badania technicznego, pieczątką identyfikacyjną lub
imienną diagnosty. Wzory pieczątek stacji 2.
W przypadku popełnienia oczywistej omyłki w dokumentach, o których mowa w
rozporządzeniu, uprawniony diagnosta prostuje je przez skreślenie omyłkowego
wpisu i podanie właściwej informacji, która powinna być opatrzona datą,
podpisem uprawnionego diagnosty, jego pieczątką imienną, §
19.
Pieczątki, o których mowa w § 18, wykonywane są za zgodą starosty na koszt
stacji. W wypadku cofnięcia zezwolenia stacji lub uprawnienia diagnosty do
wykonywania badań technicznych pojazdów pieczątki przekazuje się staroście. §
20.
Rejestr badań technicznych pojazdów może być prowadzony na zasadach określonych §
21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. |