Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r – Prawo o ruchu drogowym, w brzmieniu ustalonym
ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz. 202 z późn.zm.) - od dnia 1 stycznia
2006 r. do pierwszej rejestracji pojazdu wymagany jest: dowód wpłaty,
o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o
recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, lub oświadczenie o
podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, o którym
mowa w art. 11 ust. 4 tej ustawy, albo faktury zawierającej takie oświadczenie,
jeżeli pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy.
Obowiązek ten dotyczy pojazdu kategorii M1 lub N1 oraz trójkołowego
pojazdu silnikowego, z wyłączeniem motocykla trójkołowego.
Pojazdem kategorii M1 jest samochód osobowy przeznaczony do przewozu
nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Pojazdem kategorii N1
jest samochód ciężarowy mający dopuszczalną masę całkowitą nie
przekraczającą 3,5 t.
Oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci, zgodnie z
art. 11 ust. 4 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
wprowadzający pojazd jest obowiązany dołączyć do faktury
wystawionej nabywcy pojazdu. Oświadczenie to może być złożone na
fakturze. Oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci
powinno identyfikować wprowadzającego pojazd, podając jego nazwę,
siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres.
Wprowadzający pojazd jest zobowiązany dołączyć do faktury
wystawionej nabywcy wymienione oświadczenie lub dowód wpłaty, o którym
mowa w art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji.
Dowód wpłaty jest dołączany do wniosku o rejestrację pojazdu w
przypadku wprowadzającego nie więcej niż 1000 pojazdów w roku
kalendarzowym, który może nie zapewniać sieci zbierania pojazdów,
oraz podmiotu niebędącego przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub importu pojazdu. Powyższa opłata wnoszona jest na odrębny
rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cechy identyfikacyjnej -
numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu, którego ta
opłata dotyczy. W przypadku, gdy wprowadzający pojazd, który nie
zapewnia sieci dokonał zbycia pojazdu, obowiązany jest przekazać
niezwłocznie nabywcy pojazdu ww. dowód wpłaty. W ocenie MTiB
dopuszczalne jest przedłożenie do rejestracji pojazdu kopii dowodu wpłaty.
Numer konta Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
na który dokonuje się ww. opłaty 500 zł, podany jest na stronie
internetowej Ministerstwa Środowiska. Wpłaty można dokonywać również
na blankiecie ogólnodostępnym w urzędzie pocztowym.
Przypominamy, że powyżej omówione dokumenty od dnia 1 stycznia 2006
r. będą wymagane do pierwszej rejestracji samochodu osobowego
kategorii M1, samochodu ciężarowego kategorii N1 oraz trójkołowego
pojazdu silnikowego, z wyłączeniem motocykla trójkołowego. W
praktyce wymóg ten powinien być stosowany dla pojazdu wprowadzonego na
terytorium kraju, w rozumieniu art. 4 ustawy o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji, od dnia 1 stycznia 2006 r. (jb)
|