Postanowienie
Na
podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8
poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego
w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym
wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za
nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W
dniu 29.08.2005 r. wpłynął wniosek Podatnika, uzupełniony
pismami z dnia 08.09.2005 r. oraz z dnia 11.10.2005 r. o
udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu
zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący
stan faktyczny:
Podatnik
do prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystuje dwa
samochody. Jeden z nich jest typowym samochodem osobowym, o którym
mowa w art. 86 ust. 3, natomiast drugi opisany jest w art. 86
ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Zapytanie dotyczy:
czy Podatnikowi przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego w wysokości określonej w
fakturach dokumentujących nabycie wszelkiego rodzaju paliw
silnikowych zużytych do napędu w/w samochodów, tj. spełniających
wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 oraz takich, które
tych wymagań nie spełniają.
Stanowisko Podatnika:
Zdaniem Podatnika przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego w wysokości określonej w
fakturach dokumentujących nabycie wszelkiego rodzaju paliw
silnikowych zużytych do napędu w/w samochodów, tj. spełniających
wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 oraz takich, które
tych wymagań nie spełniają.
Zgodnie
z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) stosownie
do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na
pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek
udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu
zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach,
w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola
podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W
związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i
sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Zgodnie
z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w
zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym
mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.
114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W
myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie
stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych,
oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu
samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których
mowa w art. 86 ust. 3, tj. samochodów osobowych i innych o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W związku z tym,
że dopuszczalna masa całkowita samochodów określonych w
pytaniu nie przekracza 3,5 tony, to odliczenie podatku
naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych nie przysługuje.
Ograniczenie
odliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86
ust. 3 ustawy (pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 tony), nie dotyczy określonych
kategorii pojazdów samochodowych, wymienionych w ust. 4 art.
86 ustawy tj.:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który
oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków
ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie
przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju:
wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd
siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do
przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których
długość części przeznaczonej do przewozu ładunków,
mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi
pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą
przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi
podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia
proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość
pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią
przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części
pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii
poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią
przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od
tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do
przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część
przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy
i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako
konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w
rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach
wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do
przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli
z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu
drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów)
na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów
o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez
podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele
przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Zatem
jeśli eksploatowany samochód spełni warunki, o których
mowa w pkt 1-7 art. 86 ust. 4 cyt. ustawy to Podatnikowi będzie
przysługiwało prawo odliczenia paliwa. Zgodnie z przepisem
art. 86 ust. 5 spełnienie wymagań do zaliczenia samochodu do
grup wymienionych w pkt. 1 - 4 musi być potwierdzone
odpowiednim zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację
kontroli pojazdów.
Tym
samym zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w
art. 88 ust. 1 pkt 3, nie odnosi się do paliwa
wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie
dotyczy. Oznacza to zatem, że podatnikowi będzie przysługiwało
odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do pojazdów
określonych w art. 86 ust. 4. Spełnienie wymagań dla pojazdów
samochodowych wymienionych w ust. 4 pkt 1- 4, stwierdza się,
zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 ustawy, na podstawie
dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową
stacje kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem
wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego
pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu
tych wymagań. Kopię zaświadczenia, podatnik jest zobowiązany
dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do
naczelnika urzędu skarbowego.
Do
samochodów nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z 21
kwietnia 2005 r. ( tj. przed dniem 1 czerwca 2005 r.)
dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w
terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania
technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12
miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.
Pouczenie
Informuje
się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego
przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego
w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja
ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta,
wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy
kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Załączników
złożonych do pisma nie poddano ocenie.
Zgodnie
z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji
podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenia
do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem
Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie
7 dni od dnia doręczenia postanowienia.