W
przedmiotowej sprawie wnioskiem z dnia 31.08.2005 r. podatnik zwrócił
się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile o interpretację
prawa w zakresie danych jakie powinna zawierać faktura VAT za
zakup paliwa do samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności
gospodarczej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynikało, że
podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy
usługi pośrednictwa finansowego oraz usługi taxi osobowego, które
wykonuje wykorzystując 14 samochodów osobowych stanowiących w
części środki trwałe firmy. Pozostałe samochody są użytkowane
na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Podatnik ponosi koszty
zakupu paliwa do tych samochodów udokumentowane fakturami VAT,
podatnik wskazał w swoim piśmie z 31.08.2005 r., że dotychczas
przestrzegał, by na fakturach VAT za paliwo stosowany był wpis
numeru rejestracyjnego samochodu, do którego zakupiono paliwo. W
przypadku faktur zbiorczych na koniec miesiąca lub w przypadku,
gdy na jednej fakturze ujęty jest zakup paliwa do kilku samochodów,
stosowanie wpisów numerów rejestracyjnych staje się według
podatnik problematyczne i, jego zdaniem, nie daje możliwości dokładnego
rozliczenia kierowców z ilości zakupionego paliwa. Podatnik
wskazał, że chce zaniechać dalszego dokonywania powyższych
wpisów na fakturach VAT, bowiem komplikuje mu to możliwość
rozliczenia się z kontrahentem fakturą zbiorczą, a ilość
faktur za paliwo rośnie w zastraszającym tempie. Podatnik
stwierdził przy tym, że z przepisów dotyczących podatku
dochodowego oraz podatku od towarów i usług, w tym z rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. ( rozdział 3 § 12 pkt 5
) nie wynika konieczność dokonywania wpisu numeru
rejestracyjnego pojazdu na fakturze VAT za paliwo, a jedynie obowiązek
rozliczenia zakupu paliwa i innych kosztów do wysokości tzw.
kilometrówki, w przypadku samochodów nie wprowadzonych do
ewidencji środków trwałych.
Naczelnik
Urzędu Skarbowego w Pile postanowieniem z dnia 22.11.2005 r. nr
DD/415/4649/38/05 uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. W
uzasadnieniu wskazał na brzmienie art. 22 ust.1 i art. 23 pkt 46
ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób
fizycznych ( Dz.U. z 2000 r, Nr 14, poz. 176, ze zm. ) oraz na
objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów
zawarte w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 23 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi
przychodów i rozchodów ( Dz.U. Nr 152, poz. 1475, z późn. zm.)
Na
postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile podatnik nie złożył
zażalenia, zatem stało się ono ostateczne
Stosownie
do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w
drodze decyzji zmienia postanowienie, o którym mowa w art. 14a §
4 z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza prawo,
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest
wynikiem zmiany przepisów. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po
zapoznaniu się z pytaniem podatnika oraz z postanowieniem
interpretacyjnym stwierdza, że w przedmiotowej sprawie wystąpiła
przesłanka rażącego naruszenia prawa, gdyż w stanie prawnym
nie budzącym wątpliwości co do jego zrozumienia postanowieniem
zanegowano obowiązujące przepisy.
Zgodnie
z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r, Nr 14, poz. 176, z
późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła
są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z
wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przedmiotem sprawy są
wydatki na paliwo do samochodów osobowych będących środkami
trwałymi firmy oraz użytkowanych na podstawie umowy leasingu,
wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. W świetle
art. 22 i 23 cytowanej wyżej ustawy zakup paliwa do tych samochodów
podatnik ma prawo w całości zaliczyć do kosztów uzyskania
przychodów. Z art. 23 ust. 1 pkt 46 wynika bowiem, że tylko w
przypadku używania dla potrzeb działalności gospodarczej
samochodów osobowych nie wprowadzonych do ewidencji środków
trwałych ograniczono możliwość zaliczania w koszty bieżących
wydatków eksploatacyjnych do wysokości tzw. "kilometrówki",
przy czym przepis ten nie ma zastosowania w sytuacji użytkowania
samochodów osobowych na podstawie umowy leasingu, o której mowa
w art. 23a pkt 1, o czym stanowi art. 23 ust. 3b ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych. Z akt sprawy wynika, że. podatnik
jest aktualnie opodatkowany na zasadach ogólnych, prowadzi
podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatnik podlega więc
przepisom rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia
2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475, z późn. zm.), które określa
m.in. sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby
stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań
podatkowych, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z
jej prowadzeniem (§ 1 ww. rozporządzenia). Zgodnie z § 12. ust.
1 powyższego rozporządzenia, zapisy w księdze dokonywane są w
języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny
i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów.
Podstawą zapisów w księdze są m.in. dowody księgowe w postaci
faktur VAT, w szczególności: faktury VAT marża, faktury VAT RR,
faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące
i noty korygujące, odpowiadające warunkom określonym w odrębnych
przepisach. Stanowi o tym § 12 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia
w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Szczegółowe kryteria jakim powinna odpowiadać prawidłowo
wystawiona faktura VAT zawarto w rozdziale czwartym rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku
niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania
faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług,
do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów
i usług (Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.). § 9
ust. 5 powyższego rozporządzenia stanowi, że faktury dokumentujące
sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz
gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów
samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego
samochodu. Należy przy tym zauważyć, że dla zastosowania
zacytowanego wyżej przepisu nie przewidziano w rozporządzeniu żadnych
wyjątków, a więc dotyczy on wszelkich pojazdów samochodowych
wykorzystywanych w działalności podatnika VAT. Wskazane wyżej
rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie VAT
weszło w życie od 1 czerwca 2005 r, ale identyczne uregulowanie
zawarte było również w § 12 ust. 5 poprzedniego rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu
podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad
wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów
i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku
od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971), które
obowiązywało do końca maja 2005 roku.
Reasumując,
należy stwierdzić, że zakup paliwa, bezpośrednio wlewanego do
baku, do samochodów będących: środkami trwałymi firmy,
przedmiotami umowy leasingu bądź pojazdami prywatnymi nie
wprowadzonymi do ewidencji środków trwałych, użytkowanymi w
działalności gospodarczej, winien być udokumentowany fakturami
VAT zawierającymi numer rejestracyjny pojazdu, do którego bezpośrednio
tankowane było paliwo. Obowiązujące w tym zakresie przepisy
podatkowe nie przewidują możliwości odstąpienia od powyższego
wymogu.
Należy
ponadto wskazać, że przyjmowanie przez podatnika faktur VAT za
paliwo bez wpisanych numerów rejestracyjnych pojazdów może
spowodować nieuznanie udokumentowanych nimi wydatków za koszt
uzyskania przychodów, w trakcie ewentualnej kontroli.
Niniejsza
interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan
faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujący w
dniu jej wydania stan prawny.