Na
podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor
Izby Skarbowej w Kielcach zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika
Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 15.03.2006 r. znak:
OG/005/17/PDI/415-6/2006 w sprawie opodatkowania dochodów
uzyskanych w związku z bezpośrednią realizacją programu
finansowanego ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.
Pismem
z dnia 10.01.2006 r. uzupełnionym w dniu 13.02.2006 r. Pan Grzegorz
Cz. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w
Kielcach z zapytaniem w sprawie opodatkowania dochodu otrzymanego w
związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków
pochodzących z Funduszu Spójności.
Podatnik
przedstawił własne stanowisko dotyczące w/w zagadnienia. Zdaniem
wnioskującego otrzymana pomoc finansowa podlega zwolnieniu z
opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.
W
dniu 15.03.2006 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w
Kielcach wydał postanowienie znak: OG/005/17/PDI/415-6/2006, w którym
stwierdził, że stanowisko wnioskującego w zakresie podatku
dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe. W uzasadnieniu
organ podatkowy wskazał, że otrzymane przez Podatnika środki w części
pochodzącej z Funduszu Spójności korzystają ze zwolnienia określonego
przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy.
Dyrektor
Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, iż w/w postanowienie w
zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane z
rażącym naruszeniem prawa i dlatego na podstawie art. 14b § 5 pkt
2 ustawy Ordynacja podatkowa zmienia go niniejszą decyzją.
Z
akt przedmiotowej sprawy wynika, że Podatnik prowadzi jednoosobową
działalność gospodarczą pod nazwą „N". Na podstawie
umowy cywilno-prawnej zawartej z firmą "J." Spółką
z.o.o. w W. Podatnik od 1.09.2004 r. wykonuje usługi w zakresie pełnienia
funkcji Inspektora Robót Drogowych na kontrakcie pod nazwą
„Zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-2 Konin
– Łódź, odcinek Konin – Dąbie nr 2004/PL/16/C/PT/001-3”
bezpośrednio realizując cel programu finansowanego ze środków
pochodzących z Funduszu Spójności.
Na
podstawie Decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 29.12.2004
r. projekt powyższy otrzymał pomoc w Funduszu Spójności w wys.
82% wartości projektu.
Spółka
"J." jako dostawca usługi otrzymała środki pomocowe
przekazane przez ich dysponenta – Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad na wyodrębniony rachunek bankowy.
Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1
pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
- wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez
podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw
obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych
instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze
środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i
prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych
na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi
państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów,
właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w
przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za
pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków
bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje
cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie
ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik
bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na
rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z
realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania zawarte w
powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione
zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
- dochody otrzymane przez
podatnika pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym
przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w
tym przepisie,
- podatnik bezpośrednio realizuje
cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Przy
analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21
ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne
jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium
pochodzenia środków pieniężnych.
W
przedstawionym stanie faktycznym przesłanka taka nie zachodzi.
Status
prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują
przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r.
ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych
oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady
(WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli
pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o
finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym
Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).
Pomoc
jaką otrzymują beneficjanci pochodzi ze środków pożyczonych z
budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i
projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana
ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje
zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21
ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy podatkowej. Powyższe stanowisko
potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie
znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.
W
świetle powyższych uregulowań prawo do zwolnienia z opodatkowania
przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych nie ma zastosowania do otrzymanego dofinansowania
na realizację projektu „Zarządzanie i nadzór nad budową
autostrady A-2 Konin – Łódź, odcinek Konin – Dąbie
nr 2004/PL/16/C/PT/001-3 . Dofinansowanie podlega opodatkowaniu na
zasadach ogólnych jako przychód z działalności gospodarczej.
Stosownie
bowiem do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych - przychodem z działalności
gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne
nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako
zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z
otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków
trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których,
zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
A
zatem stanowisko zawarte w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu
Skarbowego w Kielcach, że otrzymane przez Podatnika środki w części
pochodzącej z Funduszu Spójności korzystają ze zwolnienia od
podatku dochodowego, należy uznać za nieprawidłowe, jako stojące
w oczywistej sprzeczności z cyt. wyżej przepisem art. 21 ust. 1
pkt 46 ustawy podatkowej.
Należy
podkreślić, ze zgodnie z przepisem art. 14b § 5 Ordynacji
podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu
Skarbowego w Kielcach wywiera skutek począwszy od rozliczenia
podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona
podatnikowi.