Dyrektor
Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5
pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z
2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie
Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej w sprawie interpretacji
przepisów prawa podatkowego z 3.08.2006 r. znak:
US.I.2/443-21/2006, w ten sposób, że uznaje stanowiska strony w
kwestiach dotyczących podatku od towarów i usług, zawartych w
pytaniach 1-5 - za prawidłowe, natomiast w kwestii zawartej w
pytaniu 6 - za nieprawidłowe.
Wnioskiem
złożonym 30.05.2006 r., Spółka Akcyjna „V.” wystąpiła
o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów
ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka w związku z
prowadzoną działalnością przekazuje prezenty kontrahentom,
dokonuje zakupu usług gastronomicznych (spotkania z kontrahentami
poza siedzibą spółki), przekazuje do zużycia podczas spotkań z
kontrahentami, w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem różne
artykuły spożywcze. W tym stanie faktycznym, jednostka sformułowała
następujące pytania odnoszące się do przepisów ustawy o podatku
od towarów i usług:
1.
Czy przekazanie prezentów kontrahentom, przedstawicielom handlowym
i innym współpracującym ze spółką w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.
Czy przekazanie kontrahentom, przedstawicielom handlowym i innym
osobom współpracującym napojów alkoholowych (w formie prezentu)
w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlega
opodatkowaniu tym podatkiem?
3.
Czy podlega opodatkowaniu przekazanie i zużycie w ramach
reprezentacji i reklamy artykułów spożywczych podczas spotkań z
kontrahentami w siedzibie spółki w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej?
4.
Czy podlega opodatkowaniu przekazanie i zużycie w ramach
reprezentacji i reklamy artykułów spożywczych podczas spotkań z
kontrahentami poza siedzibą spółki (np. w pomieszczeniach
kontrahenta) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
5.
Czy spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w
fakturach zakupu towarów zakwalifikowanych do kosztów
reprezentacji i reklamy, pomimo przekroczenia limitu 0,25 %
przychodu, w przypadku opodatkowania tych czynności, jak również
w przypadku ich nie opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
6.
Czy spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w
fakturach zakupu usług obcych zakwalifikowanych do kosztów
reprezentacji i reklamy, pomimo przekroczenia limitu 0,25 %
przychodu, w przypadku ich nie opodatkowania?
Stanowisko
strony odnoszące się do zadanych pytań było następujące:
1.
Wymienione czynności podlegają opodatkowaniu.
2.
Przekazanie kontrahentom, przedstawicielom handlowym i innym współpracującym
napojów alkoholowych (w formie prezentu) podlega opodatkowaniu.
3.
Przekazanie i zużycie w ramach reprezentacji i reklamy artykułów
spożywczych podczas spotkań z kontrahentami w siedzibie spółki w
ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega
opodatkowaniu.
4.
Przekazanie i zużycie w ramach reprezentacji i reklamy artykułów
spożywczych podczas spotkań z kontrahentami poza siedzibą spółki
w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega
opodatkowaniu.
5.
Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w
fakturach zakupu towarów zakwalifikowanych do kosztów
reprezentacji i reklamy, pomimo przekroczenia limitu w przypadku
opodatkowania tych czynności. W przypadku zakupionych towarów
zakwalifikowanych do kosztów reprezentacji i reklamy, których spółka
nie opodatkowuje – po przekroczeniu limitu nie ma prawa do
odliczenia podatku naliczonego.
6.
Zakup usług obcych (organizacja przyjęcia, spotkania wigilijnego,
występu artystycznego z okazji jubileuszu itp.), zakwalifikowanych
do kosztów reprezentacji i reklamy, przekraczających limit 0,25 %
przychodu nie podlega odliczeniu, jeżeli nie opodatkuje się czynności
podatkiem od towarów i usług.
Postanowieniem
z 3.08.2006 r. znak:US.I.2/443-21/2006, działając na podstawie
art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu
Skarbowego w Kolbuszowej uznał, że zaprezentowane przez stronę
stanowisko w części dotyczącej pytań nr 1-5 za prawidłowe, w części
dotyczącej pytania nr 6 za nieprawidłowe. Rozstrzygnięcie organu
I instancji nie zostało przez stronę zaskarżone.
Dyrektor
Izby Skarbowej w Rzeszowie, postanowieniem z 9.03.2007 r. znak:
IS.II/2-443/221/06 wszczął z urzędu postępowanie w sprawie
wzruszenia pisemnej interpretacji organu podatkowego. Odnosząc się
wyjaśnień Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej, zawartych w
postanowieniu z 3.08.2006 r. znak: US.I.2/443-21/2006, stanowiących
odpowiedź na zapytania wnioskodawcy, oznaczone w interpretacji
numerami 1-5, tut. organ potwierdza prawidłowość stanowiska tego
organu podatkowego.
Natomiast
w odniesieniu do zagadnienia zawartego w zapytaniu strony, dotyczącym
prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących
zakup „usług obcych”, Dyrektor tut. organu stwierdza,
co następuje:
Na
wstępie zauważyć należy, iż z przedstawionego przez wnioskodawcę
stanu faktycznego wynika, że w spotkaniach okolicznościowych
(organizacja przyjęcia, ogniska z okazji święta branżowego,
spotkania wigilijnego) uczestniczą pracownicy i zaproszeni goście
oraz, iż część kosztów pokrywana jest z Zakładowego Funduszu
Świadczeń Socjalnych. Zapytanie wnioskodawcy dotyczy prawa do
odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu tych usług,
zakwalifikowanych do kosztów reprezentacji i reklamy, pomimo
przekroczenia limitu 0,25 % przychodu, w przypadku ich nie
opodatkowania.
W
ustawie z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, czynności opodatkowane
wymienione zostały w art. 5 ust. 1, zgodnie z którym opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i
odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie
usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie
się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na
rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy
towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Należy jednocześnie zaznaczyć,
iż w przypadku „przekazania” zakupionych usług obcych,
„przekazującego” traktuje się jako usługodawcę. Mając
na uwadze powołane regulacje, tut. organ stwierdza, iż świadczenie
usług za odpłatnością na rzecz pracowników spółki - będzie
podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie
z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą
opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32,
art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 tej ustawy), rozumiany jako kwota
należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego
podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego
od nabywcy. W przedstawionej przez podatnika sytuacji, podstawę
opodatkowania stanowi zatem kwota, jaką winien uiścić pracownik,
pomniejszona o należny podatek. Natomiast obowiązek podatkowy
powstaje na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku
od towarów i usług - z chwilą (...) wykonania usługi (z zastrzeżeniem
ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 tej ustawy). Jeżeli
przed (...) wykonaniem usługi otrzymano część należności, w
szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek
podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (ust. 11
tego artykułu). Jeżeli zatem pracownik, przed otrzymaniem od
pracodawcy świadczeń, uiści należność wówczas obowiązek
podatkowy powstanie z chwilą otrzymania wpłaty. W świetle art. 86
ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 prawo do obniżenia
kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w
zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych.
Reasumując
stwierdzić należy, iż prawo do pomniejszenia podatku należnego o
podatek naliczony wynikający z faktur stwierdzających zakup ww. usług
będzie przysługiwało w takiej części, w jakiej usługi są
wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast
odpłatne świadczenie na rzecz pracownika - stanowi świadczenie usług
podlegające opodatkowaniu.
W
myśl postanowień art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. -
Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia postanowienie,
o którym mowa w art. 14a § 4, m.in. jeżeli rażąco narusza ono
prawo lub orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Mając na uwadze fakt, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w
Kolbuszowej w dokonanej interpretacji rażąco naruszył przepisy
art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów
i usług, Dyrektor tut. Izby rozstrzygnął jak w sentencji decyzji.