POSTANOWIENIE
Prezydent
Miasta Koszalina działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z
2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)
postanawia
udzielić
na wniosek SPR w K pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu
zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie stwierdzając,
iż :
- Decyzja o rejestracji pojazdu na
podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.).
- Decyzja o czasowej rejestracji
pojazdu na podstawie art. 74 ust. 1 ww. ustawy Prawo o ruchu
drogowym.
- Wydanie wtórnika dowodu
rejestracyjnego pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia na
podstawie § 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i
oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.).
- Wymiana dowodu rejestracyjnego
pojazdu ze względu na brak miejsca na kolejne wpisy badań
technicznych pojazdu na podstawie § 10 ust. 3a i 3b rozporządzenia
przywołanego w punkcie 3 postanowienia.
- Wydanie wtórnika tablic
(tablicy) rejestracyjnych na podstawie § 12 ust. 4 rozporządzenia
przywołanego w punkcie 3 postanowienia, wtórnika nalepki
kontrolnej na podstawie § 11 ww. rozporządzenia, wtórnika
nalepki legalizacyjnej polegającej na legalizacji tablic
rejestracyjnych na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra
Infrastruktur} z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie trybu
legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i
wzorów znaku legalizacyjnego (Dz. U. Nr 133, poz. 1122 ze zm.)
w związku z art. 75b ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym, karty
pojazdu na podstawie § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 20 października 2003 r. w sprawie warunków
i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej
opisu (Dz. U. Nr 189 poz. 1858).
- Wymiana tablic rejestracyjnych
na podstawie § 12 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i
oznaczania pojazdów nie podlegają opłacie skarbowej określonej
w części I poz. 53 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada
2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).
Uzasadnienie
SPR
w K wnioskiem z dnia 03-01-2007r. (data wpływu do Urzędu
04-01-2007 r.) wystąpiła do tutejszego organu podatkowego z
zapytaniem, czy opłacie skarbowej określonej w części I poz. 53
załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie
skarbowej podlegają czynności urzędowe dokonywane na podstawie
przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, a
w szczególności:
- decyzja o stałej rejestracji
samochodu wydawana na podstawie art. 73, 74, 76, 77 i 80d Prawa
o ruchu drogowym, której towarzyszy opłata publicznoprawna
pobierana na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie
wysokości opłaty za kartę pojazdu (Dz. U. z 2006 r. Nr 59,
poz. 421) oraz § 2 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2003 r. w
sprawie opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia
czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U.
Nr 230, poz. 2302 ze zm.),
- decyzja o czasowej rejestracji
na podstawie art. 74, 76 i 80d Prawa o ruchu drogowym, której
towarzyszy opłata publicznoprawna pobierana na podstawie § 2,
3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie opłat
za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic
(tablicy) rejestracyjnych pojazdów,
- decyzja w sprawie wydania wtórnika
dowodu rejestracyjnego pojazdu w przypadku kradzieży lub
zniszczenia,
- wymiana dowodu rejestracyjnego
pojazdu ze względu na brak miejsca na wpis badań technicznych,
- wydanie wtórnika tablic
(tablicy), nalepki kontrolnej, nalepki legalizacyjnej, karty
pojazdu,
- wymiana tablic rejestracyjnych.
W
ocenie SPR, czynności te nie podlegają opłacie skarbowej na
podstawie art. 3 ustawy o opłacie skarbowej.
Analizując
przedmiotowy wniosek i odnosząc się kolejno do postawionych pytań,
należało stwierdzić, co następuje:
1. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1
lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, opłacie
skarbowej podlega dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia
lub na wniosek w sprawach indywidualnych z zakresu administracji
publicznej.
Ustawodawca
nie zdefiniował pojęcia czynności urzędowych. W świetle
orzecznictwa (por. wyrok WSA z dnia 16.04.2004 r., II S.A. 1207/02,
LEX nr 150633) pojęcie to obejmuje władcze czynności organów
administracji publicznej, w tym decyzje administracyjne.
Zgodnie
z art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu
drogowym rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela,
starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania
(siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice
(tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest
wymagana. Rejestracja pojazdu następuje w drodze rozstrzygnięcia
sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej po
przeprowadzeniu postępowania. Decyzja ta poprzedza czynność
materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego i tablic.
Organ rejestracyjny dokonuje zatem dwóch czynności: rejestracji
oraz wydania dowodu rejestracyjnego i tablic (tablicy)
rejestracyjnych. Ta druga czynność nie wyznacza sytuacji prawnej
jednostki, gdyż zawsze musi być poprzedzona rozstrzygnięciem
przez dany organ, czy w konkretnej sytuacji osoba ubiegająca się o
rejestrację danego pojazdu spełnia wszystkie określone wymagania
ustawowe (por. m.in. uchwała składu siedmiu sędziów NSA z dnia
24.09.2001 r., OPS 6/01, ONSA 2002/1/7, uchwała składu pięciu sędziów
NSA z dnia 15.11.1999 r., OPK 25/99,ONSA 2000/2/55).
W
myśl art. 3 ustawy o opłacie skarbowej nie podlega tej opłacie
dokonanie czynności urzędowej, jeżeli na podstawie odrębnych
przepisów podlega innym opłatom o charakterze publicznoprawnym lub
jest od tych opłat zwolniona. Czynność urzędowa rejestracji
pojazdu, na którą składają się dwie wskazane wyżej czynności,
funkcjonalnie ze sobą związane, podlega opłacie, o której mowa w
§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003
r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego,
pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdu (Dz.
U. Nr 230, poz. 2302 ze zm.). Opłata za wydanie dowodu
rejestracyjnego zawiera zatem w sobie należność za wydanie
decyzji administracyjnej w sprawie rejestracji pojazdu, skoro czynność
materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego jest
koniecznym dopełnieniem tej decyzji. Świadczy o tym redakcja art.
73 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym. Ustawodawca nie wyodrębnił
bowiem tych czynności, ale wyraźnie wskazał, że właściwy organ
dokonuje rejestracji wydając określony dokument i urzędowe znaki
rejestracyjne. Z tego względu czynność urzędowa wydania decyzji
administracyjnej nie podlega opłacie skarbowej.
2. Stosownie do art. 74 ust. 1 Prawa o
ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach
określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce
zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie
czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne. Za
wydanie pozwolenia czasowego dla pojazdu wraz z kompletem nalepek
legalizacyjnych organ rejestrujący pobiera opłatę, o której mowa
w § 3 ww. rozporządzenia. Z tej przyczyny czynność ta nie
podlega opłacie skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie skarbowej).
3. Termin „wtórnik" nie
został zdefiniowany w aktach normatywnych. Na gruncie jeżyka
potocznego pojęcie to oznacza „drugi egzemplarz dokumentu;
duplikat, kopię, odpis" (por. Uniwersalny Słownik Języka
Polskiego pod red. Stanisława Dubisza, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
2003 r., tom IV, str. 544).
Wtórnik
dokumentu jako drugi egzemplarz określonego dokumentu zachowuje
wszystkie walory oryginału i jest z nim zrównany pod względem
mocy prawnej. Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego, w miejsce
utraconego lub zniszczonego (§ 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie
rejestracji i oznaczania pojazdów - Dz. U. Nr 133, poz. 1123 ze
zm.), podlega tej samej opłacie co wydanie oryginalnego dokumentu (§
2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia
2003 r.), jako że nie przewidziano w tym wypadku innej stawki opłaty.
Czynność
urzędowa wydania wtórnika nie podlega opłacie skarbowej (art. 3
ustawy o opłacie skarbowej).
Należy
dodać, że. na okres do wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego,
nie dłuższy jednak niż 30 dni, organ rejestrujący, na wniosek właściciela
pojazdu, wydaje pozwolenie czasowe (§10 ust. 3a rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r.), które wraz z
wydawanym kompletem znaków legalizacyjnych podlega odrębnej opłacie.
4. Wydanie nowego dowodu
rejestracyjnego w wyniku wymiany dotychczasowego dowodu
rejestracyjnego z powodu braku miejsca na kolejne wpisy terminów
następnego badania technicznego, podlega opłacie przewidzianej w
§ 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia
2003 r., a tym samym niniejsza czynność na podstawie art. 3 ustawy
o opłacie skarbowej nie podlega opłacie skarbowej.
W
tym przypadku organ rejestrujący wydaje również pozwolenie
czasowe na okres do wydania dowodu rejestracyjnego (art. 10 ust. 3b
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r.).
5. Wtórnik urzędowego znaku
identyfikacyjnego jest duplikatem oryginału (analogicznie jak w pkt
3). Wydanie wtórnika tablic (tablicy)
, nalepki kontrolnej (§ 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 22 lipca 2002 r.) i karty pojazdu (§ 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Ministra Infrastruktur} z dnia 20 października 2003 r. w sprawie
warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz
jej opisu - Dz. U. Nr 189, poz. 1858) podlega opłatom jak za
wydanie oryginałów tych dokumentów i urzędowych znaków
identyfikacyjnych, określonym w rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. oraz rozporządzeniu
Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie
wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 59, poz. 421), chyba
że dla wtórnika przewidziano inną opłatę - jak w przypadku
wydania wtórnika tablic indywidualnych (§ 4 ust. 8 ww. rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r.). Niniejsze czynności
nie podlegają opłacie skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie
skarbowej).
W
razie utraty lub zniszczenia nalepki legalizacyjnej organ rejestrujący,
na wniosek właściciela pojazdu, dokonuje legalizacji tablic
rejestracyjnych (§ 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
20 czerwca 2002 r. w sprawie trybu legalizacji tablic
rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku
legalizacyjnego - Dz. U. Nr 133, poz. 1122 ze zm.). Legalizacja
tablic rejestracyjnych polega na umieszczeniu na nich przez organ
rejestrujący znaku legalizacyjnego (art. 75b Prawa o ruchu
drogowym) w postaci nalepki legalizacyjnej lub nalepki na tablice
tymczasowe (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 20 czerwca 2002 r.). Za wydanie nalepek legalizacyjnych pobiera
się opłatę na podstawie § 2 lub § 3 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r., co przesądza o
niepodleganiu tej czynności opłacie skarbowej.
6. Wydanie nowych tablic
rejestracyjnych wskutek wymiany dotychczasowych podlega opłacie, o
której mowa w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r., a tym samym nie podlega opłacie
skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie skarbowej).
Interpretacja
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i
stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie
z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca
dla wnioskodawcy.
Na
niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego
Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, które wnosi się za pośrednictwem
Prezydenta Miasta Koszalina, w terminie 7 dni od daty doręczenia
postanowienia.