Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

 

Rodzaj dokumentu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura PO-II/443/103/BŚ/06
Data 2007.02.28


Autor Podlaski Urząd Skarbowy


Temat Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe badania techniczne
pojazdy
rejestracja ponowna


Pytanie podatnika

Czy w opisanym stanie faktycznym (bądź w innym przypadku, z którego wynikłby obowiązek zmiany numerów rejestracyjnych) poprzez nadanie nowego numeru rejestracyjnego pojazdowi należy ponownie wystąpić do okręgowej stacji kontroli pojazdów o wydanie zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymogów art. 86 ust. 4 w/w ustawy?


Wnioskiem z 18.12.2006 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

W trakcie wykonywania swoich obowiązków pracownik Spółki użytkując samochód ciężarowy – chłodnię firmową, zgubił (bądź też została skradziona) tablicę rejestracyjną. Spółka wystąpiła o nowe tablice rejestracyjne. Samochód otrzymał nowe tablice ze zmienionym numerem rejestracyjnym. Pojazd spełnia wymogi art. 86 ust. 4 ustawy o VAT wg zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy w opisanym stanie faktycznym (bądź w innym przypadku, z którego wynikłby obowiązek zmiany numerów rejestracyjnych) poprzez nadanie nowego numeru rejestracyjnego pojazdowi należy ponownie wystąpić do okręgowej stacji kontroli pojazdów o wydanie zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymogów art. 86 ust. 4 w/w ustawy?

Zdaniem Spółki dane techniczne pojazdu jak i sam pojazd się nie zmieniają, zmienia się tylko numer rejestracyjny samochodu. Prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu samochodu i paliwa przysługuje jeżeli samochód spełnia wymogi przewidziane przepisami ustawy o VAT. Tak więc według Spółki, nie ma potrzeby ponoszenia dodatkowych kosztów, które potwierdziłyby tylko stan faktyczny już wcześniej ustalony i potwierdzony.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. W przepisie art. 86 ust. 3 w/w ustawy wymienione są samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy wszystkich pojazdów o takiej dopuszczalnej masie całkowitej. Zakres przedmiotowy samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, które objęte są regulacją art. 86 ust.3, jest określony również w ust. 4 tego artykułu. Przepis ten wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy, a więc nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów.

Stosownie do art. 86 ust. 5 w/w ustawy o podatku od towarów i usług spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa wyżej, podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a). W przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4, podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia (art. 86 ust. 5b ustawy o VAT). Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu zawiera następujące dane pojazdu: marka, typ, model handlowy, rodzaj pojazdu, nr rejestracyjny, nr identyfikacyjny (VIN) lub nr nadwozia/podwozia – ramy.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt 3, w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. 1 czerwca 2005 r.), dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zaświadczenie potwierdza przeprowadzenie badań technicznych pojazdu i tylko zmiana w tym pojeździe wymagać będzie uzyskania nowego zaświadczenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny skoro na pojeździe dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, nie zostały wprowadzone zmiany, a jedynie dokonano wymiany tablic rejestracyjnych i pojazd ten nadal spełnia wymagania określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, to brak jest podstaw do ubiegania się o kolejne zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Końcowo informuje się, iż wymiana tablic rejestracyjnych będzie pociągała za sobą wymianę dowodu rejestracyjnego. Z tego względu informacja o spełnieniu wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT powinna być umieszczona również w nowym dowodzie rejestracyjnym.

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja została udzielona w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.