Odpowiedź Ministra Infrastruktury na interpelację nr 4678 |
Informacje pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl w sprawie niezgodności rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
31 grudnia 2002 r. dotyczącego warunków technicznych pojazdów oraz zakresu
ich niezbędnego wyposażenia z ustawą o transporcie drogowym Szanowny
Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Nr SPS-0202-4678/03 z dnia 5
września 2003 r., przekazujące interpelację Pana Posła Wojciecha Szczęsnego
Zarzyckiego w sprawie niezgodności przepisów rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. dotyczącego warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z ustawą o czasie pracy
kierowców oraz ustawą o transporcie drogowym, uprzejmie informuję, co następuje. Przepisy w sprawie warunków technicznych pojazdów wprowadziły tachograf jako obowiązkowe wyposażenie w pojazdach o dmc. powyżej 9 t już w 1983 r. (DzU Nr 70, poz. 317), natomiast w przypadku pojazdów o dmc. powyżej 3,5 t od 31 grudnia 1999 r. (DzU Nr 44, poz. 432). Rozporządzenie z dnia 31.12.2002 r. jest kontynuacją tych obowiązków, a zawarty w nim zapis § 11 ust. 1 pkt 16, regulujący kwestie związane z instalowaniem przyrządów kontrolnych (tachografów), jest jednym z warunków technicznych dopuszczenia pojazdu do ruchu. Mając
na uwadze powyższe, należy zaznaczyć, że wykonujący badanie techniczne
diagnosta nie posiada podstaw prawnych do sprawdzania i rozstrzygania o sposobie
wykorzystania pojazdu, w tym o rodzaju wykonywanych przewozów, tym samym nie może
egzekwować obowiązku bądź zwolnienia z wyposażania pojazdów w urządzenie
rejestrujące czas pracy kierowcy, o którym mowa w ustawie
z dnia 24 sierpnia 2001 r. o czasie pracy kierowców (DzU Nr 123, poz.
1354 z późn. zm.). Należy podkreślić, że w świetle Załącznika nr 1 ww. rozporządzenia MTiGM w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych brak lub brak działania tachografu, jak również ważnego oznakowania uwierzytelnienia (legalizacji) w dniu badania technicznego (również w przypadku gdy na podstawie odrębnych przepisów jego stosowanie nie jest wymagane), jest podstawą do uznania stanu technicznego pojazdu za niezadowalający, co z kolei uniemożliwia diagnoście dopuszczenie pojazdu do ruchu. Pragnę
jednocześnie wyjaśnić, iż właściciele pojazdów, w których nie ma
technicznej możliwości zainstalowania tachografu samochodowego, na których
rozporządzenie Ministra Infrastruktury w
sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
nakłada obowiązek ich instalowania i zarazem w świetle ustawy o czasie pracy
kierowców nie są do tego wymogu zobligowani, mogą ubiegać się w trybie art.
67 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (DzU z 2003
r., Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) o zwolnienie z posiadania tachografu jako
warunku technicznego w procesie dopuszczenia pojazdu do ruchu. Z
wyrazami szacunku Minister Marek
Pol Warszawa,
dnia 24 września 2003 r. |