Odpowiedź ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej na interpelację nr 4724 |
Informacje pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl
w
sprawie funkcjonowania w Polsce specjalnych instytucji certyfikujących
stwierdzających spełnianie przed dany produkt wymogów zawartych w dyrektywach
nowego podejścia Ad
pytanie 1.
Czy prawdą jest, jakoby jeszcze w kwietniu br. nie było w Polsce odpowiednich
instytucji certyfikujących, tak jak podawała prasa? Obecnie
Polska nie dysponuje jednostkami notyfikowanymi, upoważnionymi do dokonywania
oceny zgodności wyrobów w rozumieniu unijnego systemu oceny zgodności
opartego na dyrektywach Nowego i Globalnego Podejścia, bowiem notyfikacja
jednostek oceny zgodności Komisji Europejskiej i państwom członkowskim UE będzie
mogła nastąpić w momencie zaistnienia odpowiedniej sytuacji prawnej. Istnieją
tu 2 możliwości: akcesja Polski do UE lub wcześniejsze wejście w życie
Protokołu do Układu Europejskiego o Ocenie Zgodności
i Dopuszczaniu Wyrobów Przemysłowych (PECA). Stosownie
do postanowień ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
(Dz. U. Nr 166, poz. 1360, z późn.
zmianami) zainteresowane laboratoria, jednostki certyfikujące oraz jednostki
kontrolujące mogą wystąpić do właściwego ze względu na przedmiot
dyrektywy ministra lub kierownika urzędu centralnego o autoryzację, która
stanowić będzie podstawę notyfikacji. Z wnioskami o autoryzację do dyrektyw
leżących w gestii MGPiPS wystąpiło
dotychczas 30 jednostek. Są to Instytuty, Biura, Centra i Laboratoria. Niektóre
jednostki złożyły wnioski o autoryzację do wielu Dyrektyw; przykładowo Urząd
Dozoru Technicznego złożył wnioski dla 7 Dyrektyw. Trwają
prace związane z autoryzacją/notyfikacją jednostek oceny zgodności. Odbyły
się pierwsze posiedzenia Komisji Autoryzacyjnej w MGPiPS i podpisano 14 Protokołów
dotyczących decyzji o autoryzacji dla rozporządzenia MGPiPS wdrażającego dyrektywę niskonapięciową,
8 Protokołów dotyczących decyzji o
autoryzacji do rozporządzenia MGPiPS przenoszącego dyrektywę maszynową oraz
4 Protokoły dotyczące decyzji o autoryzacji jednostek w zakresie środków
ochrony indywidualnej. Planowane jest zakończenie autoryzacji wszystkich
jednostek, które zwróciły się z odpowiednimi wnioskami do Ministra GPiPS do
końca listopada 2003 roku. Konieczna jest realizacja tego zadania także przez
innych Ministrów odpowiedzialnych za
autoryzację jednostek funkcjonujących w ramach wydawanych przez nich rozporządzeń
wdrażających dyrektywy Nowego Podejścia (np. Minister Infrastruktury -
dyrektywa o materiałach budowlanych, dyrektywy o kompatybilności
elektromagnetycznej i końcowych urządzeniach radiowych, dyrektywy
˝kolejowe˝; Minister Zdrowia - trzy dyrektywy ˝medyczne˝). Minister
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej jest odpowiedzialny za notyfikację
jednostek Komisji Europejskiej, jednak autoryzacja musi być zrealizowana przez
ministrów właściwych. Niezależnie od działań mających
na celu podpisanie i wejście w życie Protokołu PECA prowadzone są rozmowy z
Komisją Europejską, mające na celu uzyskanie możliwości notyfikacji Komisji
Europejskiej jednostek autoryzowanych przez właściwe organy RP w taki sposób,
aby dysponowały one numerem identyfikacyjnym (i
w razie konieczności figurowały na liście jednostek notyfikowanych
publikowanej w Dzienniku Oficjalnym UE) przed 1 maja 2004 roku, co pozwoli na
wcześniejsze korzystanie przez przedsiębiorców z usług jednostek
autoryzowanych i uzyskanie odpowiednich certyfikatów z dniem uzyskania przez
Polskę członkostwa w UE. Ad
pyt. 2. Czy wydano już rozporządzenie
wykonawcze do ustawy o systemie oceny zgodności?
Czy funkcjonują już jakieś instytucje certyfikujące? Według
stanu na dzień dzisiejszy przeniesionych zostało do prawa krajowego 14
dyrektyw nowego podejścia na 16 będących w gestii Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej. W końcowym etapie postępowania legislacyjnego znajdują
się dyrektywy: 2000/55 - efektywność energetyczna stabilizatorów do oświetlenia
jarzeniowego oraz nr 90/384 - wagi nieautomatyczne. W
załączeniu przekazuję pełną informację o przeniesionych do prawa krajowego
dyrektywach, które będą obowiązywać od dnia akcesji lub wejścia w życie
Protokołu PECA.*) Odnośnie
drugiej części pytania, jak wyżej podano, w kraju nie funkcjonują własne
jednostki notyfikowane, natomiast funkcjonują filie unijnych jednostek
notyfikowanych, pośredniczące w uzyskiwaniu przez polskich przedsiębiorców
odpowiednich certyfikatów za granicą, wystawianych przez spółki matki. Ad
pyt. 3. Czy wiadomo, ile docelowo ma być
w Polsce takich instytucji? Zgodnie
z przyjętymi w Unii Europejskiej zasadami notyfikacji Państwa Członkowskie są
odpowiedzialne za notyfikację jednostek
realizujących zadania w zakresie procedur oceny zgodności, o których mowa
w odpowiednich dyrektywach, gdy wymagane jest uczestnictwo strony
trzeciej. Z
uwagi na fakt, że Państwo Członkowskie bierze na siebie odpowiedzialność
wobec innych Państw Członkowskich i instytucji Wspólnoty za kompetencje
notyfikowanych jednostek, to kompetencje te muszą być zweryfikowane.
Weryfikacja taka opiera się o kryteria ustalone w odpowiedniej dyrektywie w połączeniu
z podstawowymi wymaganiami i obowiązującą w danym przypadku procedurą
oceny zgodności. Generalnie kryteria kompetencji przedstawione w dyrektywach
obejmują:
Stosownie
do postanowień ww. ustawy o systemie oceny zgodności jednostki ubiegające się
o autoryzację do notyfikacji powinny posiadać akredytację w zakresie
zgodnym z wnioskowanym zakresem notyfikacji. Biorąc
pod uwagę podane wyżej wysokie wymagania w stosunku do jednostek ubiegających
się o notyfikację, należy przypuszczać, że tylko część jednostek będzie
w stanie spełnić te wymagania, co przekłada się
na liczbę zgłoszonych wniosków o autoryzację od notyfikacji (jak
podano wyżej - dotychczas zgłosiło się 30
jednostek). Ad
pkt. 4.
Czy wiadomo wreszcie, jakie koszty będzie musiał ponieść polski przedsiębiorca
w przypadku przeprowadzenia stosownej procedury certyfikacyjnej? Koszty,
jakie będzie musiał ponieść polski przedsiębiorca w przypadku
przeprowadzenia stosownej procedury oceny zgodności, będą uzależnione od
wielu czynników, między innymi takich, jak: typ wyrobu, charakter ryzyka związanego
z tym wyrobem, rodzaj modułów, jakie znajdą zastosowanie w procesie oceny
zgodności, liczba dyrektyw, którym wyrób podlega, stosowanie lub
niestosowanie w procesie projektowania i/lub produkcji wyrobu norm zharmonizowanych itp. Zaznacza się,
że również obecnie przedsiębiorcy ponoszą koszty związane z obowiązkową
certyfikacją na znak bezpieczeństwa, co wynika z ustawy z dnia 3 kwietnia 1993
r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z późn. zmianami). Podając
powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, że zawierają one wyczerpującą
odpowiedź na postawione pytania przez
Pana Posła Józefa Cepila. Minister Jerzy
Hausner Warszawa,
dnia 30 września 2003 r. |