Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 5231 |
Informacje pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl w sprawie możliwości złagodzenia przepisów ograniczających
sprowadzanie uszkodzonych samochodów do Polski Odpowiadając
na Pana wystąpienie z dnia 12 października 2003 r., Nr SPS-0202-5231/03,
przekazujące interpelację Pana Posła Waldy Dzikowskiego w sprawie możliwości
złagodzenia przepisów ograniczających sprowadzanie uszkodzonych samochodów
do Polski, uprzejmie informuję: Resort
infrastruktury, tworząc podstawy prawne związane z dopuszczeniem pojazdów do
ruchu, kieruje się koniecznością zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa
ruchu drogowego. W
zakresie przepisów dotyczących dopuszczania pojazdów do ruchu informuję, że
z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej resort infrastruktury jest zobowiązany
dostosować nasze wymagania do wymagań Dyrektywy 96/96/EC określającej
jednolite prawo Państw Członkowskich dotyczące badań technicznych pojazdów
samochodowych i przyczep w celu dopuszczenia do ruchu drogowego. W
związku z powyższym z dniem 1 maja 2004 r. jesteśmy zobowiązani uchylić
wymagania dotyczące obowiązku dokumentowania spełnienia tzw. normy Euro 2 w
zakresie emisji zanieczyszczeń dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy, określonych
w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w
sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z późn.
zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w
sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262), które to przepisy zostały zidentyfikowane
przez Komisję Europejską jako przeszkoda w swobodnym przepływie towarów w
obrębie UE. W
sprawie regulacji prawnych dotyczących działalności warsztatów uprzejmie
wyjaśniam, że jakość napraw można jedynie regulować poprzez kontrolę
pojazdu po naprawie. W przypadku pojazdów posiadających ubezpieczenie zostało
to uregulowane w art. 148 pkt 6 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. Nr 124, poz. 1152) wprowadzającym zmianę
do art. 81 ust. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz.U. Nr z 2003 r., Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) określającą obowiązek
przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego dla pojazdu, w którym została
dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu
ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia. Resort
infrastruktury, mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz to, że w
ruchu drogowym powinny uczestniczyć pojazdy spełniające odpowiedni poziom
wymagań w zakresie warunków technicznych, w przygotowanej nowelizacji ustawy z
dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym zaprojektował wprowadzenie
obowiązku przeprowadzania dodatkowych badań technicznych dla pojazdów, które
uczestniczyły w kolizji lub wypadku drogowym. Podsekretarz
stanu Witold
Górski Warszawa,
dnia 14 listopada 2003 r. |