Odpowiedź
podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na
interpelację nr 5417 |
Informacje pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl w sprawie procedur prawno-administracyjnych i skarbowych dotyczących sprowadzania i rejestracji nowych i używanych samochodów z krajów będących członkami Unii Europejskiej po przystąpieniu do niej Polski W
związku z pismem znak: SPS-0202-5417/03 z dnia 31 października 2003 r., przy
którym nadesłano interpelację Pana Posła Grzegorza Dolniaka w sprawie
procedur prawno-administracyjnych i skarbowych przy sprowadzaniu i rejestracji
samochodów nowych i używanych z terenu państw członków Wspólnoty
Europejskiej po wejściu w życie Traktatu Akcesyjnego o przystąpieniu Polski
do UE, uprzejmie informuję, co następuje. Do
dnia akcesji do struktur unijnych Polska jest zobowiązana dostosować przepisy
dopuszczenia pojazdów do ruchu do wymogów zawartych w Dyrektywie 96/96/EC określającej
jednolite prawo państw członkowskich dotyczące badań technicznych pojazdów
samochodowych i przyczep w celu dopuszczenia do ruchu drogowego. Prace
w tym zakresie są prowadzone w resorcie infrastruktury. Do
dnia akcesji do Unii Europejskiej Polska jest zobowiązana uchylić wymagania
dotyczące obowiązku udokumentowania spełnienia tzw. normy Euro 2 w zakresie
emisji zanieczyszczeń dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy, określonych w
przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w
sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z późn.
zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w
sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262), które zostały uznane przez Komisję
Europejską jako bariera w swobodnym przepływie towarów w obrębie Wspólnoty. Po
przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej samochody używane sprowadzane do
Polski z innych krajów będą musiały nadal spełniać wymagania określone w
polskich przepisach dotyczących rejestracji pojazdów, warunków technicznych
pojazdów oraz badań technicznych. Należy
dodać, że podstawą do rejestracji pojazdu są dokumenty wymienione w art. 72
ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 58, poz. 515 z 2003 r. z późn.
zm.), z tym że po akcesji Polski do struktur unijnych przy rejestracji pojazdu
nie będzie wymagany dowód odprawy celnej, jeżeli pojazd będzie pochodził z
obszaru Wspólnoty Europejskiej. Polska będzie zobowiązana na zasadzie
wzajemności uznawać świadectwa homologacji typu pojazdu wydawane w krajach członkowskich
Unii Europejskiej. Odpowiadając
na zapytanie dotyczące działań w celu ograniczenia napływu starych, używanych
samochodów z obszaru Wspólnoty, informuję, że zgodnie z delegacją zawartą
w art. 4 ust. 1b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62,
poz. 628 z późn. zm.) trwają prace legislacyjne nad rozporządzeniem w
sprawie warunków technicznych dla pojazdów, których niespełnienie spowoduje
zaliczenie pojazdu do odpadu. Przewiduje się, że przepisy ww. rozporządzenia
mogą skutkować ograniczeniem ilości samochodów w złym stanie technicznym. Zgodnie
z art. 3 ust. 3 Dyrektywy Rady nr 92/12/EEC z dnia 25 lutego 1992 r. dotyczącą
ogólnych ustaleń w sprawie wyrobów objętych podatkiem akcyzowym oraz składowania,
przepływu i nadzorowania takich wyrobów, państwa członkowskie zachowują
prawo do utrzymania bądź wprowadzenia podatków nakładanych na towary inne niż
towary objęte zharmonizowaną akcyzą, o ile podatki te nie będą powodowały
powstania formalności związanych z przekroczeniem granicy w obrocie handlowym
między państwami. W związku z tym, że samochody osobowe nie są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a opodatkowanie wyrobów niezharmonizowanych należy do wyłącznej kompetencji danego kraju, każde Państwo Członkowskie ma pozostawioną swobodę regulacji w tym zakresie i może stosować stawki podatku akcyzowego na takim poziomie, który jest najkorzystniejszy ze względu na jego własny interes społeczno-ekonomiczny. W obecnym stanie prawnym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe nowe, jak i używane, przed pierwszą rejestracją w kraju. Stawki podatkowe są uzależnione od pojemności silnika oraz wieku pojazdu. Pragnę
poinformować, że nie są planowane znaczne modyfikacje w stosunku do obecnie
obowiązującego systemu opodatkowania samochodów osobowych podatkiem
akcyzowym. Przekazany do Parlamentu projekt ustawy o podatku akcyzowym
przewiduje, iż akcyzie będą podlegały samochody osobowe, niezarejestrowane w
kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Proponowane
regulacje prawne przewidują, że podatnikami podatku akcyzowego będą podmioty
dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą
rejestracją na terytorium kraju oraz importerzy i podmioty dokonujące nabycia
wewnątrz wspólnotowego. W
przypadku nabycia wewnątrz wspólnotowego, tj. przemieszczenia samochodu
osobowego z kraju członkowskiego Unii Europejskiej na terytorium kraju,
podatnikiem akcyzy będzie co do zasady podmiot dokonujący takiego
przemieszczenia. Obowiązek
podatkowy będzie powstawał przy nabyciu wewnątrz wspólnotowym - z chwilą
nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jako właściciel, nie później
jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami
o ruchu drogowym. Podmiot
dokonujący nabycia wewnątrz wspólnotowego samochodów osobowych
niezarejestrowanych na terytorium kraju będzie zobowiązany złożyć deklarację
uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni licząc
od dnia nabycia samochodu i dokonać zapłaty akcyzy przed jego rejestracją w
kraju. A zatem warunkiem rejestracji samochodu osobowego będzie przedstawienie
organowi rejestrującemu dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy. Dokument
ten będzie wydawać właściwy naczelnik urzędu celnego. Gdy
sprowadzony do Polski samochód osobowy będzie sprzedany przed jego pierwszą
rejestracją przez podatnika akcyzy, będzie on zobowiązany przekazać nabywcy
dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. W razie braku
takiego dokumentu rejestracja nie będzie możliwa. W
większości państw Unii Europejskiej (w 10 na 15 państw członkowskich) są
stosowane podatki rejestracyjne mające charakter akcyzy, których wysokość
jest uzależniona od cech samochodu. Podsekretarz
stanu Robert
Kwaśniak Warszawa,
dnia 1 grudnia 2003 r. |