Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 5417

 

Informacje pochodzą ze stron sejmowych.    http://www.sejm.gov.pl

w sprawie procedur prawno-administracyjnych i skarbowych dotyczących sprowadzania i rejestracji nowych i używanych samochodów z krajów będących członkami Unii Europejskiej po przystąpieniu do niej Polski

W związku z pismem znak: SPS-0202-5417/03 z dnia 31 października 2003 r., przy którym nadesłano interpelację Pana Posła Grzegorza Dolniaka w sprawie procedur prawno-administracyjnych i skarbowych przy sprowadzaniu i rejestracji samochodów nowych i używanych z terenu państw członków Wspólnoty Europejskiej po wejściu w życie Traktatu Akcesyjnego o przystąpieniu Polski do UE, uprzejmie informuję, co następuje.

Do dnia akcesji do struktur unijnych Polska jest zobowiązana dostosować przepisy dopuszczenia pojazdów do ruchu do wymogów zawartych w Dyrektywie 96/96/EC określającej jednolite prawo państw członkowskich dotyczące badań technicznych pojazdów samochodowych i przyczep w celu dopuszczenia do ruchu drogowego.

Prace w tym zakresie są prowadzone w resorcie infrastruktury.

Do dnia akcesji do Unii Europejskiej Polska jest zobowiązana uchylić wymagania dotyczące obowiązku udokumentowania spełnienia tzw. normy Euro 2 w zakresie emisji zanieczyszczeń dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy, określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262), które zostały uznane przez Komisję Europejską jako bariera w swobodnym przepływie towarów w obrębie Wspólnoty.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej samochody używane sprowadzane do Polski z innych krajów będą musiały nadal spełniać wymagania określone w polskich przepisach dotyczących rejestracji pojazdów, warunków technicznych pojazdów oraz badań technicznych.

Należy dodać, że podstawą do rejestracji pojazdu są dokumenty wymienione w art. 72 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 58, poz. 515 z 2003 r. z późn. zm.), z tym że po akcesji Polski do struktur unijnych przy rejestracji pojazdu nie będzie wymagany dowód odprawy celnej, jeżeli pojazd będzie pochodził z obszaru Wspólnoty Europejskiej. Polska będzie zobowiązana na zasadzie wzajemności uznawać świadectwa homologacji typu pojazdu wydawane w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Odpowiadając na zapytanie dotyczące działań w celu ograniczenia napływu starych, używanych samochodów z obszaru Wspólnoty, informuję, że zgodnie z delegacją zawartą w art. 4 ust. 1b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) trwają prace legislacyjne nad rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych dla pojazdów, których niespełnienie spowoduje zaliczenie pojazdu do odpadu. Przewiduje się, że przepisy ww. rozporządzenia mogą skutkować ograniczeniem ilości samochodów w złym stanie technicznym.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 Dyrektywy Rady nr 92/12/EEC z dnia 25 lutego 1992 r. dotyczącą ogólnych ustaleń w sprawie wyrobów objętych podatkiem akcyzowym oraz składowania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów, państwa członkowskie zachowują prawo do utrzymania bądź wprowadzenia podatków nakładanych na towary inne niż towary objęte zharmonizowaną akcyzą, o ile podatki te nie będą powodowały powstania formalności związanych z przekroczeniem granicy w obrocie handlowym między państwami.

W związku z tym, że samochody osobowe nie są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a opodatkowanie wyrobów niezharmonizowanych należy do wyłącznej kompetencji danego kraju, każde Państwo Członkowskie ma pozostawioną swobodę regulacji w tym zakresie i może stosować stawki podatku akcyzowego na takim poziomie, który jest najkorzystniejszy ze względu na jego własny interes społeczno-ekonomiczny. W obecnym stanie prawnym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe nowe, jak i używane, przed pierwszą rejestracją w kraju. Stawki podatkowe są uzależnione od pojemności silnika oraz wieku pojazdu.

Pragnę poinformować, że nie są planowane znaczne modyfikacje w stosunku do obecnie obowiązującego systemu opodatkowania samochodów osobowych podatkiem akcyzowym. Przekazany do Parlamentu projekt ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, iż akcyzie będą podlegały samochody osobowe, niezarejestrowane w kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Proponowane regulacje prawne przewidują, że podatnikami podatku akcyzowego będą podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju oraz importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrz wspólnotowego.

W przypadku nabycia wewnątrz wspólnotowego, tj. przemieszczenia samochodu osobowego z kraju członkowskiego Unii Europejskiej na terytorium kraju, podatnikiem akcyzy będzie co do zasady podmiot dokonujący takiego przemieszczenia.

Obowiązek podatkowy będzie powstawał przy nabyciu wewnątrz wspólnotowym - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jako właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podmiot dokonujący nabycia wewnątrz wspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju będzie zobowiązany złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni licząc od dnia nabycia samochodu i dokonać zapłaty akcyzy przed jego rejestracją w kraju. A zatem warunkiem rejestracji samochodu osobowego będzie przedstawienie organowi rejestrującemu dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy. Dokument ten będzie wydawać właściwy naczelnik urzędu celnego.

Gdy sprowadzony do Polski samochód osobowy będzie sprzedany przed jego pierwszą rejestracją przez podatnika akcyzy, będzie on zobowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. W razie braku takiego dokumentu rejestracja nie będzie możliwa.

W większości państw Unii Europejskiej (w 10 na 15 państw członkowskich) są stosowane podatki rejestracyjne mające charakter akcyzy, których wysokość jest uzależniona od cech samochodu.

 

Podsekretarz stanu

Robert Kwaśniak

Warszawa, dnia 1 grudnia 2003 r.