Odpowiedź na interpelację nr 7616

Informacje pochodzą ze stron sejmowych.    http://www.sejm.gov.pl

 

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację nr 7616

w sprawie planu zmian w projekcie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie zasad kontroli

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Poseł na Sejm RP Pani Anny Sobeckiej w sprawie zmian w projekcie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie zasad kontroli, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

   W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ustanowiono zakaz jednoczesnego prowadzenia więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy oraz ograniczono czas trwania kontroli, z uwzględnieniem preferencji dla mniejszych przedsiębiorstw. Czas ten nie może przekraczać 8 tygodni, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców - 4 tygodni rocznie. W stosunku do przedłożenia rządowego zasady te nie zmieniły się w trakcie prac parlamentarnych. Odstępstwa od ustalonych zasad będą miały zastosowanie tylko w szczególnych przypadkach wymienionych w ustawie, np. gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia, gdy przeprowadzenie kontroli uzasadnione jest zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska, gdy przewidują to ratyfikowane umowy międzynarodowe. W interesie przedsiębiorców oczekujących na zwrot podatku poszerzono tę grupę wyłączeń o sytuacje, kiedy kontrola dokonywana jest dla oceny zasadności zwrotu podatku VAT przed dokonaniem tego zwrotu.

   Możliwość dokonania sprawdzenia prawidłowości i rzetelności dokumentów u kontrahentów podatnika w związku z prowadzonym u kontrolowanego postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową przewidywał rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, zmieniający ustawę - Ordynacja podatkowa (art. 274c). Sprawdzenie to mogło dotyczyć wyłącznie zakresu objętego kontrolą u podatnika. Regulacja ta wprowadzona została w wyniku przeniesienia stosownych przepisów w ustawie - Ordynacja podatkowa z działu VI Kontrola podatkowa do działu V Czynności sprawdzające. Przeniesienie miało charakter porządkowy, natomiast jednocześnie dokonano modyfikacji przepisu, dzięki czemu zmiana wprowadziła rozwiązanie korzystniejsze dla przedsiębiorców w zakresie kontroli dokumentów niż obowiązujący art. 288a ustawy - Ordynacja podatkowa. Należy bowiem podkreślić, że celem czynności sprawdzających nie jest ustalenie, czy przedsiębiorca wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (art. 281 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa), jedynie sprawdzenie prawidłowości i rzetelności badanych dokumentów kontrahentów kontrolowanego prowadzących działalność gospodarczą (art. 288a). Procedurą adekwatną do sprawdzenia prawidłowości i rzetelności dokumentów są czynności sprawdzające, nie zaś kontrola podatkowa. W toku prac parlamentarnych utrzymano takie rozwiązanie, wskazując jednoznacznie, że czynności sprawdzające będą mogły być dokonywane nie bezpośrednio u kontrahentów, ale jedynie na podstawie przedstawionych przez nich dokumentów - tylko w siedzibie organu podatkowego. Dokonane, w toku prac sejmowych, modyfikacje art. 274c ustawy - Ordynacja podatkowa generalnie zostały pozytywnie ocenione przez przedstawicieli organizacji przedsiębiorców.

   W trakcie prac w Senacie nie dokonywano zmian w przepisie art. 274c ustawy - Ordynacja podatkowa. W ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej skierowanej do podpisu Prezydenta RP przepis przyjęty jest w brzmieniu ustalonym przez Sejm.

   Dodatkowo pragnę nadmienić, że zasady kontroli ustalone w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mają na celu uwolnienie przedsiębiorców od zbędnych, często uciążliwych kontroli czy też równoczesnego przeprowadzania kilku kontroli, które wykonywane są u przedsiębiorcy, angażują go w sposób nadmierny i utrudniają prowadzenie działalności gospodarczej. Czynności sprawdzające nie mają takiego charakteru zarówno ze względu na cel i przedmiot ustaleń, ograniczony zakres badania tylko do dokumentów związanych bezpośrednio z kooperującymi przedsiębiorcami, jak i miejsce sprawdzania dokumentów, tj. poza siedzibą przedsiębiorcy.

   Łączę wyrazy szacunku

   Podsekretarz stanu

   Elżbieta Mucha

   Warszawa, dnia 19 lipca 2004 r.