Odpowiedź na interpelację nr 7842 |
Informacje pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z upoważnienia ministra na interpelację nr 7842 w sprawie rozliczania podatku naliczonego od paliwa zużywanego przez stare samochody ciężarowe nieposiadające homologacji Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 21 lipca 2004 r. (nr SPS-0202-7842/04), przy którym została przesłana interpelacja Pana Posła Stanisława Steca w sprawie odliczania podatku naliczonego przy zakupie paliwa do napędu ˝starych˝ samochodów (np. STAR), które nie posiadają świadectw homologacji, uprzejmie informuję: Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji został wprowadzony dnia 1 stycznia 1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). W okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających, że dany pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym dla danego typu pojazdu. Świadectwa homologacji oraz decyzje zwalniające z obowiązku ich uzyskania są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego zostały one wydane (tj. producenta, importera). Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów zobowiązany jest dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o danych technicznych pojazdu. Przed 1984 r. w zakresie dopuszczenia pojazdu do ruchu obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego potwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciąg z zaświadczenia dopuszczalności typu. Zaświadczenie dopuszczalności typu pojazdu było ówczesnym odpowiednikiem dzisiejszego świadectwa homologacji. Dopuszczalną ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) dla potrzeb określenia ładowności pojazdu, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ustala się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. W przypadku samochodów sprzed 1984 r. dane określa się na podstawie wyciągu z zaświadczenia dopuszczalności typu. Istotne jest zatem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, z którego podatnik wywodzi, że ładowność danego samochodu jest równa bądź wyższa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. A zatem podatnicy posiadający samochody, o których mowa w piśmie Pana Posła, mają możliwość uzyskania informacji, które pozwolą na określenie, czy posiadany pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a w związku z tym - ustalenie możliwości odliczenia kwoty podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu tych samochodów na zasadach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług. Łączę wyrazy szacunku Podsekretarz stanu Elżbieta Mucha Warszawa, dnia 30 lipca 2004 r. |