Odpowiedź na interpelację nr 7847

Informacje pochodzą ze stron sejmowych.    http://www.sejm.gov.pl

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację nr 7847

w sprawie utrudnień w odliczaniu podatku VAT zawartego w cenie paliw silnikowych przez posiadaczy samochodów ciężarowych zakupionych na rynku wtórnym


Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 21 lipca 2004 r. Nr SPS-0202-7847/04 interpelację Pana Posła Marka Zagórskiego z dnia 19 lipca 2004 r. w sprawie wyjaśnienia kwestii odliczenia kwoty podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, wykorzystywanych do napędu samochodów używanych zakupionych w obrocie wtórnym, które nie posiadają wyciągu ze świadectwa homologacji, uprzejmie informuję:

   Jak wynika z informacji uzyskanych od Ministra Infrastruktury w czerwcu br., obowiązek uzyskania świadectwa homologacji pojazdów lub decyzji zwalniającej z tego obowiązku został wprowadzony z dniem 1 stycznia 1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.). Świadectwa homologacji typu pojazdu były wydawane przez Ministra Komunikacji (pierwsze świadectwo homologacji zostało wydane z datą 31 stycznia 1984 r.).

   Aktualnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych, polegających na sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.) oraz - w regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136) - przyjętych do stosowania przez Rzeczpospolitą Polską, wraz ze zmianami obowiązującymi od daty wejścia ich w życie.

   Stosownie do brzmienia art. 68 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, na producencie lub importerze nowego pojazdu samochodowego spoczywa obowiązek uzyskania dla każdego nowego typu tych pojazdów świadectwa homologacji wydanego przez ministra właściwego do spraw transportu.

   Świadectwa homologacji oraz decyzje zwalniające z obowiązku ich uzyskania są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostały one wydane. W innych państwach członkowskich Unii Europejskiej obowiązują podobne zasady dotyczące udzielania homologacji typu pojazdu. Europejskie świadectwa homologacji typu pojazdu są wydawane oraz przechowywane przez właściwe władze homologacyjne państw członkowskich UE, a także przechowywane przez producenta tego pojazdu. Od 1984 r. producent lub importer pojazdów zobowiązany był dołączyć do sprzedawanych bądź importowanych pojazdów wyciągi ze świadectw homologacji, stanowiące dla organu rejestrującego źródło informacji o danych technicznych pojazdów.

   Po uzyskaniu dodatkowych informacji w tym zakresie od Ministra Infrastruktury, o czym była mowa w piśmie PP3-0602-812/2004/JŁ/9560 BM6 - natychmiast przekażę je Panu Posłowi.

   Dane techniczne z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, służą do ustalenia dopuszczalnej ładowności pojazdu, o której mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

   Istotne jest zatem, aby z powyższych dokumentów wynikało uprawnienie, z którego podatnik wywodzi, iż ładowność jego samochodu jest wyższa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

   Podatnicy użytkujący pojazdy, które zostały wyprodukowane lub importowane - w ilości większej niż jedna sztuka rocznie (z wyjątkiem tramwajów i trolejbusów) - mają możliwość uzyskania od producenta lub importera dokumentu potwierdzającego wydanie dla danego pojazdu wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa lub uzyskania niezbędnych danych dla ustalenia możliwości odliczenia kwoty podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów.

   Jednocześnie należy wskazać, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dotyczący braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy nie ma zastosowania do pojazdów - o których mowa w interpelacji Pana Posła - jeżeli z danych technicznych dla określonych typów pojazdów, zawartych w wyciągach ze świadectw homologacji, wynika, iż pojazdy te posiadają kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu towarów. W przypadku bowiem samochodów bezwzględnie z istoty swojej ciężarowych (tj. konstrukcyjnie przeznaczonych wyłącznie do przewozu towarów), odliczenie podatku następować będzie na zasadach ogólnych określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług.

   Uwzględniając powyższe, nie uważam, że obowiązujące przepisy naruszają zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jarosław Neneman

   Warszawa, dnia 17 września 2004 r.