Wybrane najważniejsze fragmenty z 93 Posiedzenia Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej w dniu 17 czerwca 2004 roku dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów |
Posłanka Ewa Maria Janik /SLD/ : Witam wszystkich. Stwierdzam, że jest kworum. Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej. Porządek obrad Komisji przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi względem przedstawionego przeze mnie porządku obrad Komisji? Nikt się nie zgłasza. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła przedstawiony przeze mnie porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca" przyjęła przedstawiony przeze mnie porządek obrad. Poprawki nie są zanadto liczne. Można w związku z tym mieć nadzieję, że Komisja będzie w stanie rozpatrzyć wszystkie zgłoszone w drugim czytaniu poprawki. Zwracam uwagę członków Komisji na to, że opinia publiczna bardzo interesuje się projektem ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przedstawiciel Małopolskiej Izby Gospodarczej Stacji Kontroli Pojazdów Ryszard Nazimek : W imieniu Małopolskiej Izby Gospodarczej Stacji Kontroli Pojazdów chcę serdecznie przeprosić za treść listów, które w czerwcu 2004 r. zostały przesłane do członków Komisji. Małopolska Izba Gospodarcza Stacji Kontroli Pojazdów zwraca się z prośbą o przyjęcie wniosku posła Artura Zawiszy. Poseł Artur Zawisza /PiS/ : Poprawka nr 10 brzmi następująco: "10/ w art. 22 w pkt 1, w art. 83 ust. 1 po pkt 1 dodać pkt 1a w brzmieniu: "1a/ podstawową stację kontroli pojazdów - w zakresie sprawdzania oraz oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdów, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska oraz o poszerzonym zakresie kontroli /pojazdu przystosowanego do zasilania gazem, pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą - przed rejestracją w kraju, pojazdu zabytkowego, pojazdu marki "SAM", pojazdu w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę w dowodzie rejestracyjnym, pojazdu skierowanego na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę/, które pracowały /posiadały zezwolenie/ przed wejściem w życie niniejszej ustawy.",". Członkowie Komisji z całą pewnością pamiętają argumenty przemawiające za przyjęciem poprawki nr 10, zgłoszonej przeze mnie. W trakcie drugiego czytania projektu ustawy w Sejmie wielokrotnie wskazywano na potrzebę przyjęcie poprawki. Chcę tylko przypomnieć członkom Komisji, że nie tak dawno temu sformułowałem wniosek mniejszości, którego brzmienie nie odbiegało zanadto od brzmienia poprawki nr 10. Tak się niefortunnie złożyło, że brzmienie poprawki nr 10 wymaga korekty polegającej na zmianie brzmienia pkt 1. Jestem przygotowany, żeby zgłosić stosowną autopoprawkę. Wiem jednak, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało propozycję, która uwzględnia wszystkie postulaty zgłaszane w trakcie prac nad rządowym projektem ustawy. Jeżeli dobrze się orientuję, to ta propozycja jest bliska doskonałości. Gotów jestem wycofać poprawkę nr 10. Poseł Tomasz Szczypiński /PO/ : Wydaje mi się, że należy w pierwszej kolejności zapoznać się ze stanowiskiem rządu. Dyrektor departamentu w MGiP Krystyna Krecińska : Poseł Artur Zawisza ma rację, mówiąc, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało stosowne propozycje. Jeżeli jednak dobrze się orientuję, to rząd nie ma możliwości zgłaszać poprawki na tym etapie prac nad projektem ustawy. Poseł Tomasz Szczypiński /PO/ : Czy poseł Artur Zawisza jest gotów przejąć propozycję rządu i zgłosić ją jako autopoprawkę? Poseł Artur Zawisza /PiS/ : Wycofuję wniosek mniejszości. Przejmuję propozycję rządu i zgłaszam ją jako autopoprawkę. Poprawka nr 10 brzmi następująco: "10/ W art. 83 w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1/ podstawową stację kontroli pojazdów - w zakresie: a/ sprawdzenia oraz oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, b/ badań technicznych, o których mowa w lit. a/, oraz niektórych badań technicznych, jeżeli stacja posiadała zezwolenie starosty na wykonywanie tych badań wydane przed dniem wejścia w życie ustawy przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalnością gospodarczej; 2/ okręgową stację kontroli pojazdów - w zakresie badań technicznych określonych w pkt 1 lit. a/ oraz w zakresie badań co do zgodności z warunkami technicznymi autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, pojazdu przeznaczonego do przewozu towarów niebezpiecznych, pojazdu przystosowanego do zasilania gazem, pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą /przed rejestracją w kraju/ pojazdu zabytkowego, pojazdu marki "SAN", pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, pojazdu skierowanego na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę oraz pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.",". Poseł Tomasz Szczypiński /PO/ : Przekazuję przewodnictwo obrad Komisji posłance Ewie Marii Janik. Posłanka Ewa Maria Janik /SLD/ : Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi względem poprawki nr 10? Nikt się nie zgłasza. Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 10, zgłoszoną przez posła Artura Zawiszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 10. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca" przyjęła poprawkę nr 10, zgłoszoną przez posła Artura Zawiszę. |